de dagen vliegen voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu de dagen vliegen voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu

de dagen vliegen voorbij

Door: Tijkje

Blijf op de hoogte en volg Tijkje

09 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen werden we om 11 uur opgehaald door Ferry. We gingen eerst nog langs huis, omdat we met z’n allen zouden gaan, en we moesten wachten op de rest. We gingen pas om half 2 weg dus in de tussentijd moesten we wat anders doen. We zijn toen naar ergens wat gaan drinken en toen gingen we langs zijn broer. Hier hebben we een poos gezeten en toen gingen we weer terug naar huis om met de anderen te vertrekken. We gingen naar Parama naar familie van Ferry. Hier hebben we gegeten en gedronken en gezellig zitten praten.
We wilden wat gaan kaarten maar die hadden we niet mee, dus heeft Ferry zijn neefje kaarten gehaald bij de winkel. Dit hebben we een poosje gedaan en toen gingen we terug. Eerst gingen we roti eten. Het was lekker maar wel pittig. Dit eet je met je handen en niet met bestek dus moesten we eerst ff uitvinden hoe we dat moesten doen dus heeft Ferry ons laten zien hoe je dat doet. Daarna gingen we naar Leendert en Judy, hier hebben we wat gekletst en gingen we terug. Ik ben toen maar naar bed gegaan het was inmiddels al over tienen. Ik heb nog even muziek geluisterd dat was zo rond kw voor 11 maar ik ben in slaap gevallen en werd tegen half 12 weer wakker van de muziek. Maar heb het maar direct uitgezet want ik moet weer vroeg op.

2/10
vanmorgen weer aan het werk, had niet veel zin ik sliep nog half. het was zo als gewoonlijk weer erg rustig. We hadden 3 kinderen op de afdeling. Vandaag hadden we grote visite maar die heb ik net gemist omdat ik met een kindje en de moeder naar de röntgen moest.
Dit was wel jammer want hier kan ik veel van opsteken en zo krijg ik wat meer informatie van de patiëntjes. Een van mijn collega’s had het steeds over een andere collega die altijd op de kinderafdeling heeft gewerkt. Dit is een blanke vrouw maar had ze nog nooit gezien. Ze zeggen allemaal dat ik op haar lijk en dat ik haar kleinkind ben. Dus vandaag heb ik haar dan ontmoet. Ze heeft wel krullen en is blank maar en de vorm van gezicht lijkt veel op elkaar maar verder zie ik geen overeenkomsten maar ik vond het wel grappig. Dus ze al nu heb ik er dus een kleinkind bij. Vanmiddag ook weinig nieuws, ik moest na het werk nog snel even naar de winkel en ik moest ook nog wassen, ik had een hoop was en dat doe ik dan in een keer dus had wel even drukte.

Vanavond gingen wee naar de salsa, we gingen maar ene half uur omdat Ellie & Laura nog op verjaardag moesten gaan. Het was de bedoeling om naar de havanna te gaan, dus had ik Ferry gevraagd om mee te rijden maar hij reed niet zelf en zou het vragen of ik mee kon, hij zou dan bellen. Dus ik wachten en wachten maar hij belde niet dus heb ik zelf maar gebeld maar hij nam niet op. Ik heb toen nog een poosje gewacht maar kreeg niets meer te horen of te zien, dus ben ik maar wat gaan puzzelen. En daarna gaan slapen toen was het inmiddels ook al half 2.

3/10
Vandaag al vroeg wakker een van de overburen was aan het maaien en dat op de vroege ochtend maar goed. Het is wel de tijd want rond 10 uur wordt het echt heel warm en dan kun je het inderdaad beter op de ochtend doen. Soms zie ik ze s morgens om half 7 al bezig. Ja zij liever als ik.
Ik werd om 11 uur opgehaald door Jeffry om naar het postkantoor te gaan. Mem had 3 weken geleden al een kabel opgestuurd die ik nodig heb om te kunnen internetten, want van de huisvrouw mag ik geen gebruik maken van het internet. Beetje flauw want ik betaal wel huur en ik maak geen gebruik van haar privé zaken op de computer maar goed ik moet dus nu wel constant naar het internetcafé. Een maal aangekomen bij het postkantoor stond er een lange rij dus ik sloot netjes aan om mijn beurt af te wachten. Eenmaal aangekomen moest ik dus bij een andere balie zijn,dus eigenlijk voor niets in de rij gestaan. Ik had geen nummer dus moest het met iemand anders overleggen. Mijn pakkertje was nog niet binnen en ik kon weer terug nu moet ik volgende week bellen als het aan is gekomen.
Daarna moest ik nog naar het waaggebouw aan de waterkant. We gaan zondag een dolfijnentour doen en ze hadden mij gevraagd of ik het vast wilde leggen, ik moest toch de weg op en het was vlak bij elkaar dus kon het mooi in een keer. Het is gelukt we staan ingeschreven en het is nu allemaal vastgelegd ik ben benieuwd wat het gaat worden. Ik heb er zin in. Net nog even gebeld met de buren en mijn ouders broertje en zusje.

Vanmiddag ging ik naar het internetcafé, even msnen met het thuisfront, wel weer even fijn om iedereen even gehoord te hebben. Ben nog even gaan fietsen en naar de mall geweest om een paar kleine boodschappen. Daarna nog een hele poos bij Ellie & Laura gezeten.

Vanavond wilde ik eigenlijk meegaan naar de havanna, dus had ik Ferry gebeld om te vragen of ik mee mocht rijden. Ellie en Laura gingen naar vos want die hadden een feestje. Ferry zou het vragen want hij reed zelf niet. Hij zou terug bellen dus ik wachten op een telefoontje maar hij belde niet terug dus ik hem bellen maar hij nam de telefoon niet op. Heb nog een poos gewacht maar niks hoor. Uiteindelijk maar gaan slapen, vond het wel flauw want had er wel zin in gehad even met z’n allen stappen.


4/10
Vanmorgen even heerlijk uitgeslapen maar mem smste al om half 6 om de stand van het voetbal van mijn broertje door te geven dus toen was ik al wakker, maar gelukkig kon ik daarna verder slapen. Ik ging er om 9 uur uit, want Nicolet zou komen, omdat we vandaag zouden gaan zwemmen. Nicolet ging uiteindelijk niet mee want die was niet helemaal fit. Wij gingen met z’n 3-en eerst even winkelen in de stad, het was vreselijk druk en Ellie wilde al oversteken maar een agent riep haar terug ze was al aan de overkant die agent zij dat ze alleen in Nederland zomaar over kon steken naar mijn weten kon het allemaal net maar goed ze moest terug komen en kon daarna gelijk weer oversteken, beetje flauw maar ze moeten wel orde houden in het verkeer. In de stad heb ik een usb stick gekocht want die 2 die ik heb zijn al vol en op de pc kunnen ook geen foto’s meer geplaatst worden. De pc is opgeruimd en nu kan ik weer vooruit. Daarna wilden we gaan zwemmen bij krasnapolski maar helaas was deze om 15u al gesloten dus vonden we het niet veel zin om te gaan. Ellie wilde nog een legging maar die konden we niet vinden. We zijn nog even langs zus & zo gegaan om wat te eten. We bestelden alle 3 yoghurt, dit was heerlijk en vulde snel. De yoghurt was gevuld met verschillende soorten fruit. Daarna gingen we naar Recidence inn om hier wat te gaan zwemmen. Het was gezellig eerst waren we met z’n 3-en maar al snel kwamen er een aantal meisjes bij. Het water was warm en de zon was heet, heb me niet goed ingesmeerd dus mijn benen zijn paars en ze branden flink. De volgende keer toch beter smeren. Het gaat ook zo snel, een beetje liggen lezen en muziek luisteren en weer in het bad tja dan gaat het snel.
Na het zwemmen gingen we nog even uit eten met z’n 3-en naar blauwgrond.
Bij thuiskomst heb ik me even snel gedoucht en ben ik bezig geweest met de computer. Ik had weer nieuwe foto’s en die moest ik nog overzetten op de stick.

Vanavond gingen we naar de dansschool van Erico, we werden rond 10.15 gehaald door Ferry. Elke eerste zaterdag van de maand geeft Erico een dansfeest voor de salsa leden. Wij zijn dan gratis maar als je iemand meeneemt moet die 5 srd betalen. Wel redelijk want dan komt iedereen daarheen en dat is niet helemaal de bedoeling.
Het was echt heel gezellig, we waren een van de eersten aanwezig zo nu en dan kwam er weer iemand binnen maar het was niet druk. We hebben met Glen, Raoul, Ferry en Eddie opgetrokken. Het dansen ging goed, zo nu en dan moest ik er even inkomen dan ging het een beetje stroef, maar daarna ging het goed. We hebben gezellig gelachen en gedronken. Na de salsa avond gingen we met z’n 7-en naar de zsa zsa zsu. Ook hier was het gezellig. We zijn hier niet heel lang gebleven, rond kw over 4 gingen we weer huiswaarts. Ferry ging nog even mee om een broodje kaas en toen ging ik naar bed het was inmiddels ook al half 6.

5/10
zo wat een kort nachtje, ik was om 8 uur al weer op, want Jeffry zou me om half 9 komen halen. Om 9 uur gaan we met een groep van 15 personen de commewijne dolfijnen tour doen.
Wee moesten ons een kwartier van de voren melden en ik heb kennis gemaakt met de huisgenoot van Nicolet. Om 9 uur was iedereen aanwezig en gingen we met de bus naar de boot waarmee we de hele dag weg zullen gaan. Eerst gingen we dolfijnen zien, maar omdat het water nog niet hoog genoeg stond waren er weinig dolfijnen om mooie foto’s te kunnen maken. We zijn dus verder gegaan naar braamspunt aan zee. We hadden een gids mee die ons van alles kon vertellen en echt de cijfers tot in de details wist. Na ongeveer 20 minuten gingen we naar plantage rust en werk. Ook hier waren mooie verhalen bij om ons een beeld te geven van hoe het vroeger ging. Hier gingen we ook eten. Het was goed voor elkaar we konden eten zoveel we wilden en drinken was er voldoende. Na wat gegeten en gedronken te hebben kregen we de gelegenheid om foto’s te maken en gingen we de tocht verder waar nog van alles verteld werd.
Na dat we van Rust en werk kwamen gingen we door naar Fort Nieuw Amsterdam.
We gingen naar een openluchtmuseum waar er veel te vertellen was over de slaven, hoe die behandeld werden en hoe de gevangenen werden bestraft. De gevangenen kwamen in isoleer cellen die echt heel klein waren. Ze verbleven hier 7 dagen. In de isoleercel zat alleen een houten plank waar ze op moesten slapen. Ze leefden op water en oud brood. Ze kregen alleen een onderbroek aan om te voorkomen dan ze zelfmoord konden plegen. Alleen om te eten en de emmer te legen waar de behoeften in gingen mochten ze snel de isoleercel verlaten maar dit ging in overleg. Na 7 dagen waren ze echt kapot en konden geen stap meer verzetten.
De mensen die zwaardere straffen kregen gingen in een andere cel. Hier was helemaal geen daglicht en het was daar pikkedonker. Eigenlijk noemen ze dit de dodencel want hier werd je in opgesloten en kwam je er niet meer uit.

Het was echt heel interessant om dit allemaal te horen hoe het vroeger ging en wat de slaven allemaal te verduren kregen. Ik vond het een geslaagde dag. Goed georganiseerd en iedereen heeft genoten.
Rond half 5 gingen we terug naar de waag en ben ik met de taxi terug gegaan.

Vanavond maar niet te laat naar bed morgen weer vroeg aan het werk en het wordt tijd dat ik wat slaap in ga halen.

6/10
Vandaag weer vroeg op. Moest weer om half 7 op de fiets, weer een nieuwe week. Ik begin nu aan mijn 5e week. Het gaat echt heel snel. Vanmorgen was het rustig op het werk. Tegen 12 uur werd het druk, we moesten met 3 kinderen naar de k.n.o. Saskia met de eerste ik met de 2e en toen Saskia weer de laatste. We waren pas rond 1 uur terug en toen zijn we om pauze gegaan. Op zich wel eens lekker om laat te gaan, want dan zijn we ook wat later op de afdeling. Vanmiddag sprak ik 2 Nederlandse vrouwen die wij zondag tijdens de dolfijnentour hebben ontmoet. Ze zijn bezig om lezingen te geven. Ik had het al met hen gehad over de drukte op de afdeling. ze zeiden dat het misschien een idee zou zijn om naar de chirurgie te gaan. Daar is het erg druk en hebben ze veel wondverzorging. Dus ik zal aangeven of dat misschien een idee is. Hier kom ik misschien wel aan mijn doelen en kan ik meer leren dan dat ik nu doe.

Na werktijd ben ik nog even gaan inernetten, ik moest nog euro´s pinnen dus ik dacht dan kan ik net zo goed even op msn gaan kijken.
Bij terugkomst zaten Ellie en Laura al op mij te wachten. Ze waren gaan kijken bij STINASU, Dit is een stichting waar je tripjes kunt regelen. Via deze stichting hebben ze brokopondo geregeld. Dus wilden ze weten of ik mee ging en hebben we dat besproken. Ik heb toen nog een hele poos bij hen gezeten en hebben we gezellig gepraat.

Vanavond hadden we geen salsa, want we zitten nu bij de 2e en de 3e groep. Aan de ene kant wel jammer want Erico zijn lessen zijn leuker.
Vanavond zijn we dus gaan poolen, ik had het nog nooit gedaan, maar het ging heel goed met wat aanwijzingen van Ferry. Het eerste potje ging mij goed af, maar zo nu en dan wilde het voor geen meter. Het was erg gezellig we hebben veel gelachen. Rond kw over 10 gingen we weer weg. Ellie en Laura moeten morgen ook weer vroeg.
Bij thuiskomst nog even muziek geluisterd. Hier kan ik altijd lekker van slapen maar halverwege val ik al in slaap.


7-10
Ook vandaag weer rustig op het werk. Eerst hadden we overdracht en toen hebben we een rondje groeten gedaan. Dan gaan we bij alle kinderen langs om ze goede morgen te zeggen.
S´morgens is het altijd hetzelfde baden, bedden verschonen, troep opruimen, rapporteren en doktersvisite. Vanmorgen rond half 12 kregen we 2 opnames een broertje en zusje.dit nam veel tijd in beslag waardoor we erg laat waren met pauze en tussendoor werd ik weg gestuurd om de vitale functies te doen. Daar word ik al een beetje flauw van, want elke keer moeten wij dat doen. Meestal doen Saskia en dat dan samen, maar Saskia voelde het aankomen en ging assisteren dus kwam het op mij neer. Donderdag hebben we gesprek met mw Etnet dus dan geef ik ook aan dat ik mijn doelen mis loop en dat het voor mij geen meerwaarde is als verpleegkundige. Vanmiddag was het vrij rustig. Saskia en ik waren erg moe. Op een gegeven moment lag Saskia half te slapen en vroeg een collega `Saskia waar ga je heen` maar ze hoorde het niet. Wel grappig om te zien. Het was ook erg rustig en als je dan niks te doen hebt dan val je al helemaal in slaap. Van zaterdag op zondag heb ik maar anderhalf uur geslapen en daar kreeg ik vandaag ook pas last van. Dat is echt een groot nadeel want ik ben graag bezig, dan heb ik in ieder geval het gevoel dat ik wat doe en dat ik nuttig ben.

Vandaag eindelijk eens aardappelen gehad met vlees en groente. Ellie en Laura nodigden me uit om bij hen te komen eten. Vorige week had ik gezegd dat ik de snert zo miste, maar dit hadden ze onthouden en als voorafje kregen we snert. Echt heerlijk om dit weer eens te eten. Lekkere snert met dit weer haha, maar het smaakte goed.

Vanavond hadden we salsa, dit was wel een leuke en geslaagde les. Er waren veel mensen dus konden we veel koppels maken. We hebben de nieuwe pasjes van afgelopen week geoefend en we leerden weer een nieuwe.
Na deze les gingen we nog even langs de mall om wat lekkers te halen voor bij d film. We hebben 2 dvd´s gehaald deze waren maar 15 srd per stuk. Deze hebben we op de laptop gezien. Hancock hebben we gezien, het was een leuke film. Aan het eind was ik erg moe en kon ik m´n ogen bijna niet meer open houden. Toen de film afgelopen was ben ik naar boven gegaan en gaan slapen.

8-10
Vanmorgen zat ik al weer om half 7 op de fiets. Toen ik vanmorgen op het werk kwam was er een nieuwe patiënt. Zij is gister avond opgenomen. Het wordt dus wat drukker op de afdeling, maar voor mij nog steeds geen uitdaging. Vanmorgen heb ik een klein meisje gedoucht, nou ze vond het niet leuk, krijsen dat ze deed kon het niet stil krijgen. Heb ze daarna maar weer in bed gezet. Het was even hectisch want ik moest en naar de o.k en bedden opdekken. Maar ik moest wachten op een collega omdat het opmaken van de bedden niet wil alleen. Heb het voor elkaar gekregen. Ben toen met een andere collega naar de o.k geweest om ons patiëntje weer te halen. We moesten rapporteren dus hadden nog geen pauze gehad, maar rond half 10 kwam er een nieuwe opname. Een jongetje van 5 weken. Omdat er op de zuig geen plek was kwam hij met zijn moeder bij ons. Omdat de moeder blijft slapen. Ik heb de opname gedaan en toen zijn we om pauze gegaan. na de pauze was het even rustig en ben ik naar een andere afdeling gegaan, om ons uitstapje naar Isadow te regelen. Een broeder op de 1e afdeling regelt het een en ander met uitstapjes. Tot nu toe doen we echt heel veel, elk weekend is er wel wat te doen en anders gaan we met Ferry en anderen mee. We zijn er nog maar 5 weken maar als ik me bedenk wat we allemaal al hebben gedaan dan denk ik dat we hier al veel langer zijn, maar de tijd gaat me snel genoeg.

Om 12 uur deden we de vitale functies. En rond kw voor 1 gingen we om pauze. Na de pauze moest ik van een collega iets gaan doen. Door de collega´s wordt je overal heen gestuurd dat is voor hen wel gemakkelijk natuurlijk want de stagiaires lopen wel.Toen ik terug kwam was er een nieuwe patiënt. Momenteel zijn er 10 patiënten, dus het wordt drukker. Vooral met de vitale functies zijn we s´morgens langer bezig. Verder was het rustig op het werk, ik heb nu wel het idee dat we wat gedaan hebben.

Om 18.00 uur werd ik opgehaald door Ferry om naar zaalvoetbal te gaan kijken.
Ik had geen idee wie er moest spelen. Ik dacht dat het om een ploeg ging maar het was zaalvoetbal en die duren net als in Nederland maar 20 minuten. In de eerste wedstrijd die wij keken speelde Nicki die wij hebben leren kennen tijdens een familie weekend. In het tweede spel speelden Wolly (zwager van Ferry), Gilbert en Gimaro (broertje van Ferry). Het was mooi om te zien wat het verschil is tussen hier en Nederland. Het tempo in Nederland ligt iets hoger maar ik heb er wel van genoten. Na de wedstrijd gingen we nog even naar Brian, die we via Ferry kennen. Hij had shirten te koop en wilde er een halen. We hebben wat gedronken en gepraat en toen zijn we naar huis gegaan.

9/10
Zo nu is het al weer donderdag. De laatste werkdag voor ons en het is weer weekend. Althans dat dacht ik. Gister voelde ik me niet lekker. Mijn darmen draaiden alle kanten op en alles borrelde ik wist wat dat ging betekenen maar hoopte dat het wat mee viel. Vannacht ben ik een aantal keren uit bed geweest en ja ik was wel in de prijzen. Gister hadden we rijst met vis, en die smaakte anders dan anders dus heb de rest aan de kant gezet maar ik denk toch dat dit niet goed is geweest. Vanmorgen heb ik het ziekenhuis gebeld dat ik mij ziek melde en ze zouden het doorgeven.
Rond 13.00u belde Mw. Chee, ze vroeg waar ik was en heb gezegd dat ik me vanmorgen netjes af gemeld had. Blijkbaar is dit niet door gekomen, want de afdeling had haar gebeld. Ik had me moeten melden bij de arts en dan krijg ik een briefje mee en pas dan kan ik weer terug naar huis. Nou ja dat wist ik ook niet en ik had last van duizeligheid dus kon ook moeilijk mijn bed uitkomen. Ik had gister gevraagd of ik maandag een vakantiedag op kon nemen nou Mw. Chee vond het niet goed omdat ik er vanmorgen niet was moest ik maandag maar komen werken. Later kreeg ik Mw. Etnel ervoor en vroeg waar ik was, ik had gezegd dat ik me had afgemeld en dat het door zou worden gegeven. Ze was pissig, want ik had me moeten melden bij een arts, maar als dit niet aan mij wordt gemeld tja dan ga ik er vanuit dat ik me gewoon af kan melden. Donderdag heb ik gesprek dus dan geef ik dit ook aan. Ze zou er een aantekening van maken hadden ze duidelijker moeten zijn.
Maar a fijn ik maak me daar nu niet druk over. Vanmiddag lekker relaxt op bed muziek liggen luisteren en verslag typen. Vanavond ga ik naar Nicolet daar blijf ik slapen en morgen vroeg gaan we naar ping ping. Meer hierover komt later op de site.

  • 10 Oktober 2008 - 15:37

    Mem:

    op moment van dit schrijven ben jij al onderweg voor lang weekend hoop op veel foto,s spannand lijkt me ook dat geplande tripje voor ons we zullen zien hou je site wel in de gaten veel liefs van ons allemaal

  • 10 Oktober 2008 - 19:37

    Roelie Homan:

    Dat is nou ook wat , beide wichter ziek!!! Hopelijk zijn jullie fit genoeg om toch van de 4daagse trip te kunnen genieten. Ik lees het vervolg wel van de klierige darmen. Gr. aan iedereen van Nicolet d'r mam.

  • 11 Oktober 2008 - 17:49

    Nel Graafsma:

    Leuk om jpuw verslagen te lezen, wat een belevenissen.
    Geniet ervan, en de salsa uitvoering zie ik graag bij terugkomst.
    Groetjes Nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tijkje

In september ga ik voor 20 weken stage lopen in Suriname. Ik heb hier voor gekozen, om zo ervaringen op te doen in het buitenland. Het lijkt mij een geweldige kans om mij hier verder te ontwikkelen als beginnend verpleegkundige. Ik hoopmet deze site mijn vrienden en familie op de hoogte te houden van mijn ontwikkeling in het verre Suriname.

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 20011

Voorgaande reizen:

04 September 2008 - 13 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: