december - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu december - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu

december

Door: Tijkje

Blijf op de hoogte en volg Tijkje

12 December 2008 | Suriname, Paramaribo

3/12
Vandaag heb ik een verlof dag. Ellie en Laura gaan vandaag weg dus wil ik nog een keer met ze lunchen. Ik ben niet laat uit bed gegaan want de schoonmaakster zou komen. Ik maar wachten en wachten maar ze is niet gekomen. In de tussentijd ben ik wat bezig met het borduren van een kaart. Nog een klein stukje en dan is het af. Als Ellie en Laura straks weg gaan zal ik daar uit stage vast meer tijd voor vinden.
Om 11.40 fiets ik richting zus & zo, waar we met elkaar hebben afgesproken om te gaan lunchen. Ellie en Laura waren er ook al snel en we bestelden onze lunch.
We halen wat herinneringen op en ondertussen schiet de tijd voor hen al op.
Het is dan ook al snel 13u en we moeten nu echt afscheid van elkaar nemen. Dat valt me best zwaar. Want ik heb echt veel aan ze gehad. Net op het moment dat we weg gaan begint het te regenen en ook niet een beetje. De regentijd is nu echt begonnen. De mooie tijd is nu een beetje voorbij. Ferry haalt Ellie en Laura op en ik wacht nog even tot het een beetje droog wordt. Dan fiets ik naar het werk, om aan mijn eerste late dienst te beginnen. Ik kleed me snel om en schrijf mijn overdracht.
Het is vanavond echt wel druk, en er is van alles te doen. Er is weinig personeel. Ik met nog een vast personeelslid, een keukendienst en een secretaresse. Veel bijzonderheden zijn er niet, maar ik ben wel de hele avond aan het lopen. Zijn het niet mijn eigen taken dan zijn het wel de taken die de andere collega’s mij geven. Die houden mij echt wel aan het lopen.
De tijd gaan vandaag snel. Patiënten moeten naar de poli en andere patiënten moeten verdroogd worden. Ik vraag mijn collega om hulp, maar ze vind het maar raar, want ik kan het toch best alleen. Het is een zware patiënt die zelf niet meewerkt en dan zal ik mijn rug daar aan vernielen? Ik zeg dan ook dat we dit soort mensen niet eens alleen mogen doen op de plaats waar ik werk in Nederland. Ze is wel bereid om me te helpen maar het gaat niet van harte. De werkzaamheden gaan wel door en de tijd gaat echt snel. Het is dan ook al weer 9 uur en mijn collega gaat er vandoor. Ik wacht op het sein dat ik mag gaan. In de laatste 3 kwartier, laten de collega’s me nog echt even lopen. Ze blijven mooi zitten en ik mag de laatste werkzaamheden verrichten. Het is wel gemakkelijk zon stagiaire. Het is dan inmiddels 21.40 als ik naar huis mag. Ik bel Ferry en hij komt me halen. Hij blijft nog gezellig even zitten en we hebben het nog even over de gezellige tijd met Ellie en Laura. Maar wij houden contact en zullen nog genieten zolang ik nog in Suriname ben.
Als Ferry weg gaat, ben ik nog even actief met de kaarten en dan ga ik slapen.

4/11
Ik kan vandaag weer even uitslapen. Tegen 10u sta ik op. Ik ben wat bezig met kaarten en maak me alvast klaar om te gaan eten. Vandaag eet ik niet warm op het werk omdat ik een late dienst heb. Ik besluit lasagne te gaan eten bij zus & zo. Volgens Laura was die gister echt lekker. De lasagne smaakt idd erg lekker. Eerst nog even rustig aan voor ik moet gaan werken.

Vandaag is er gelukkig meer personeel als gister dus ook minder druk. Ik heb even tijd om met patiënten te praten. En ondertussen doe ik mijn taken. Ik moet vanavond tensie’s meten en ik verzorg een opname die binnen is gekomen.
De tijd gaat niet snel en ze laten me vandaag nog meer lopen dan gister. Echt ik heb vandaag alle hoeken gezien. Het is vervelend dat ik elke keer moet lopen. En op een gegeven moment echt genoeg ervan dus ga ik bij een patiënt zitten om wat te praten. Dan is het eindelijk tijd om naar huis te gaan. Ferry is me komen halen. Hij is nog een hele poos blijven zitten en het was ook weer gezellig. Ferry laat nog even weten of hij naar Havanna gaat dus wacht ik nog even. Als hij me meld toch niet meer te gaan ga ik dan ook maar slapen, inmiddels is het al weer 23u geweest.

5/11
Om 11u sta ik op. Vandaag geen schoonmaak dus geen drukte en ik kan lekker uitslapen. Ik maak me vandaag ook echt niet druk. Als ik klaar ben met opfrissen ga ik naar het internet café. Ik besluit met een opdracht bezig te gaan, maar dat werkt niet echt. Word is in het Engels en ik heb al snel zo iets van laat maar. Die opdracht is ook zo klaar dus het is tijd om te gaan msnen. Ik heb een uur maar die is zo om. Ik praat nog even met Foppe en als snel is mijn extra half uur voorbij. Ik besluit een extra halfuur te nemen want mem is net 5 min online.

Ik heb inmiddels al 2 uur achter internet gezeten en het wordt tijd om naar huis te gaan. Het is al half 3 en ik maak snel wat te eten.
Ik zit thuis wat te knutselen en ik pak alvast mijn tas in. Want vanavond wordt ik weer gehaald voor een weekend weg.

Groningen:
Het is 18u als Ferry en Brian voor de deur staan. Brian komt nog even binnen want hij wil weten waar ik verblijf.
Dan gaan we richting Groningen in de buurt van Saramaca. Het is een dik uur rijden en dan al snel komen we aan. De meesten zijn er al en we sluiten ons bij hen aan. Dan maken we de bedden gereed en gaan we even zwemmen. Het water is lekker en we zwemmen dan ook een hele poos. Het zwembad staat pal voor het huis dus kunnen we hier elk moment van de dag gebruik van maken. Daarna zijn we bij de rest aan gaan sluiten. Gilbert en Boetje (broertje van Ferry) zitten te vissen. Maar vangen geen vis. Maar toch is het erg gezellig. Ferry haalt het onderwerp geest naar voren en hij verteld het hele verhaal wat we hebben meegemaakt. En ook ik kan mijn verhaal doen. Sommigen krijgen kippenvel op de armen en Brian schijt alle kleuren. Hij durft zelfs niet eens alleen naar het huis te lopen, maar is toch gegaan. Tja als jongen moet je je niet laten kennen.
We zitten nog een poos na en dan gaan we naar bed.
Ferry is de eerste die in slaap valt. En begint dan ook direct te snurken. Het overstemt zelfs mijn mp3 muziek. Het is 4.30 en ik heb nog geen oog dicht gedaan. Ik zit rechtop in bed en ook Brian heeft nog geen oog dicht gedaan. We besluiten dan maar uit bed te gaan en andere slaapruimte te zoeken. Ik bedenk me dat ik mijn hangmat bij me heb en hang die dan samen met Brian op. Dan komt Yvon buiten (de vrouw van Ferry zijn vader). Ze hoorde stemmen en zag ons buiten met de hangmat bezig. Ze nam ons mee naar binnen en wij konden boven verder slapen want daar was nog een 3 persoonsbed. Dat was een geluk. Brian de ene kant en ik de andere kant. Als snel val ik in slaap. Maar de anderen zijn al snel wakker en zo nu en dan komt er iemand voorbij om zich te douchen. Maar gelukkig kan ik daar aardig doorheen slapen.

6/12
Het is 10.30 als we uit bed gaan. Ik bel snel ff naar mijn broertje om de stand te horen. 9-0 en hij heeft zelf 4 kunnen scoren. Knap hoor. Hij was echt trots op zichzelf en ik natuurlijk op mijn broertje.

Beneden aangekomen is bijna iedereen al uit bed alleen Ferry ligt nog. Ik maak het ontbijt voor mezelf en voor Brian. Een ei hoort erbij en het smaakt dan ook weer heerlijk. Dan komt Ferry en ook hij komt eten.

Na het ontbijt even bij Gilbert kijken hoe hij denkt zijn vis te vangen. Dan gaan ze naar binnen om te biljarten en de hengels doen mooi hun werk. Dan gaan een van de hengels onder en snel haal ik Gilbert, Brian is intussen bezig om te proberen de vis binnen te halen. Maar als Gilbert aankomt en de haak boven haalt, is er geen vis te bekennen.

Na het eten springen we het heerlijke water in, en sluiten ons aan bij de rest.
Later op de middag gaan Brian, Ferry en ik een eind verderop naar de brug, waar men bezig is de brug te renoveren. We genieten van een prachtig uitzicht en kunnen dan ook mooie foto’s maken. Dan vervolgen we onze weg terug. Onderweg zetten we Ferry af bij het voetbal. Wij gaan terug naar huis en gaan wat eten. Brian heeft weinig zin in voetbal maar ik dring toch aan om te gaan. Daar aangekomen was er nog geen kip. Het zou om half 7 beginnen maar dat werd al snel kw voor 8.
Ferry moet zich ook klaarmaken, want er zijn te weinig voetballers. Ik verbaas me er echt over. Er worden geen scheenbeschermers gedragen. Een scheids wordt hier en daar ergens vandaan gehaald. En bij de politiepost achter het veld moet een fluit vandaan komen.
De scheids doet zijn werk op blote voeten en er is geen grensrechter te bekennen.
Als er iemand geblesseerd is gaat die gewoon aan de kant en moet zichzelf maar zien te redden. Het niveau is ook matig. Het ploegje waar Ferry, Gilbert, Kimaro en Wallie in spelen zijn een klasse beter. En de keeper heeft niks te doen. Het is uiteindelijk 4-0 maar er zijn 2 afgekeurd. Als het moet kan het spel aflopen met een vechtpartij en dat is dan ook allemaal normaal. Gelukkig gebeurd dat niet en sluiten ze het sportief af.

Het is al weer laat als we terugkeren. Ik rij met Wallie, Gibert, Kimaro en Gerry mee. Brian vond er niks aan dus die is al snel vertrokken.

Thuis maken we het nog even gezellig. De hele voetbalclub komt mee en Boetje is druk bezig geweest met de bbq. We eten en praten gezellig wat samen. We doen allemaal mee rond de tafel met raadsels. We gaan door bij de biljarttafel. Brian wil nog even zwemmen want het is de laatste avond dat hij nog kan nacht zwemmen. Cherryl en Yvon zitten achter de bar bij het zwembad en Brian weet van niks. Al snel gaan de lichten aan en uit en Brian vind het maar niks. Glen komt ons stilletjes roepen en wij allemaal lachen natuurlijk. Het was wel een maf gezicht zoals Brian daar verwilderd om hem heen zag. Wij zitten nog een poos bij het biljart en daarna nog een tijdje bij het water, tot de muskieten het komen bederven. Binnen gaan we nog even door. Ferry en ik spelen eenendertig maar omdat we maar met 2 zijn is het spel zo afgelopen. Het is laat als we naar bed gaan. Het was de bedoeling dat Ferry zou ruilen met Gilbert want ook hij had last gehad van snurken van een van de anderen. Maar toch gaat een ieder zijn eigen kant weer op.
Ferry slaapt al snel erg diep en ook Brian is moe dus ook hij snurkt al snel. Ik bedenk me maar en ga buiten in de hangmat. Al snel komt Brian me tegemoet en gaat bij Kimaro in de woonkamer slapen. Toch komt hij 2x buiten om te kijken of het gaat. Maar echt slapen doe ik niet. Ik hoor van alles en zie niks. Ik ben ook de enige die buiten slaapt. Aan 2 kanten hoor ik gesnurk maar dat is gedempt omdat de deuren dicht zijn. Het is 6 uur als Gilbert de slaapkamer uit komt. Al snel volgt Brian en gaat verder slapen bij Ferry in de kamer omdat zo langzamerhand de meesten door de huiskamer lopen. Ik besluit maar mee te gaan en daar ben ik toch nog redelijk snel in slaap gevallen.

7/11
Het is 10.30 en Judy komt ons wekken. Brian en ik gaan maar achter haar aan, en al snel zitten we aan de snert, wat Judy voor ons heeft meegebracht. Omdat Judy moest werken kon ze het weekend niet mee. Maar ze kon nog wel genieten van de zondag. Na het eten gaan we richting zwembad. Om half 4 moeten we uit het huisje dus genieten we er nog even van.
Dan is het tijd om te gaan eten en om de spullen weer op te ruimen.
Het was echt weer super gezellig in Groningen met de fam. En ik hoop snel weer zon feestje te hebben. :)

Om 15.30 vertrekken we. Brian zet ons bij Ferry af en we laden de auto weer uit. Ferry en ik gaan nog even naar de mall om te gaan internetten.
Het uurtje wordt al snel 2 uur en dan is het ook wel weer welletjes.
Ferry zet me weer thuis af.

Thuis ga ik mijn spullen uitpakken en ben nog even bezig met kaarten maken.
Ik zet nog even de tv aan en kijk een leuke kerst film.
Het is echt maf hoor. Kerst vieren midden in de zomer. Ik heb dan ook echt nog niet het gevoel als het december is.
In bed kijk ik verder maar ik kan geen tv kijken en in bed liggen dus al snel val ik dan ook al in slaap. Ik heb de tv maar uit gezet en heb de ogen maar gesloten. Een lange nacht zal me wel goed doen.

8/11
Het is weer maandag en een nieuwe week is aangebroken. Ik ben al weer om 7 uur in het ziekenhuis. De dag gaat erg langzaam. En er is weinig te doen vandaag. Buiten mijn eigen taak ben ik bezig collega’s te helpen met hun taken. Ik werk wat aan mijn verhalen en lees de dossier in. Want er zijn weer nieuwe patiënten en ik moet me even inlezen. Er gaan een aantal naar huis en de ontslagen worden geregeld.

Een collega roept mij om een patiënt in bed te helpen. Ik dacht dat een patiënt hogerop in bed moest, maar dat bleek niet het geval.
Een patiënt dat vorige week binnen is gekomen met een cva, zat aan tafel en had de hele dag al gezeten. S’middags moest ze weer in bed. Ik moest dus samen met 3 andere collega’s deze patiënt weer in bed zetten. Ik moet achter de rolstoel staan dan zo haar in bed tillen. Het was een zware dame. De collega’s wilden me wel ff vertellen hoe ik moest tillen nou ik zei dat ik dat al wel wist en dat ik dat in de verzorging al had geleerd. Nou dit was een keer en nooit weer. Jullie lezers willen niet weten hoe ze in bed is gekomen. Ze lag nog net niet op de grond. Ik had ze al gewaarschuwd dat het zo niet handig was. Ik heb ook gevraagd of ze geen tilliften hadden. Een van hen zei ‘nee zover zijn we nog niet’ ik vroeg waarom ze zo iemand dan uit bed halen. Nou dat moest ik hen niet vragen dan moest ik of bij de arts zijn, of bij de fysio of bij het hoofd van de afdeling.
Ik dus naar het hoofd van de afd. ik vroeg of ze geen tilliften hadden. Nou ja die was er wel ergens achter in een hokje. Dan moesten we het daar maar mee proberen. Nou ik zei deze mw heeft geen enkele sta functie dus deze lift is niet geschikt. Nou ja dan wist ze het ook niet en waarom ik het haar vroeg. Nou ik zei dat de andere collega’s me hadden gestuurd. Ze wist zelf geen antwoord en zei dat ik dan maar beter haar dossier moest lezen, alsof ik dat nog niet had gedaan.
Ik heb gezegd dat ik het dus niet weer deed op deze manier. Ik heb maar een rug en op deze manier haal je zon patiënt niet uit bed. Niet voor haar plezier en al helemaal niet voor het onze.

Verder verliep de middag rustig en er was weinig te beleven.
Na werktijd ben ik naar de kapper geweest. Een collega zei me dat ik grijs werd ach ja dat wist ik al wel maar niet dat het zo opviel. Ik heb het eerst maar eens laten knippen en ben verf gaan halen.

Ik heb even met Ferry gebeld want die voelde zich niet lekker en daarna heb ik Judy gebeld. Ze wilden vanavond ook nog even de deur uit en hebben mij rond 7 uur opgehaald.
Even langs de winkel en naar Judy haar ouders. Daarna gingen we met Bruce, Michelle en Aqiel naar de Mall. Ik kreeg een ontzettend leuke armband van Judy en ze vond hem zelf ook zo leuk. Ik zei dat ze dan een van mij kreeg maar dat wilde ze beslist niet. Ik vond het erg lief van haar. Ze zei volgende week ben je jarig en het is bijna kerst.
Daarna winkelden we nog even verder en gingen we vis eten.
Jordan bracht Jareth nog want hij was alleen thuis en verveelde zich.
Daarna was het ook al weer half 10 en ben ik weer thuis afgezet. Ik ben toen ook maar gaan slapen. Morgen weer vroeg op.

9/12
Vanmorgen kon ik maar moeilijk uit bed komen. Ik had geen zin om op te staan maar ja het werk roept me weer en komt niet bij mij.
Ik sta dan maar op en om 6.40 zit ik al weer op de fiets.

Ook vandaag was het rustig. Ik had dezelfde taak als gister en daar baal ik best van. Het is altijd hetzelfde en ik wil ook wel eens wat anders.
Vandaag had ik een gesprekje met Etnel. Ze heeft nog eens mijn handelingen doorgenomen en zei dat ik het meeste wel op chirurgie kon doen. Terug op de afdeling kon ik sondevoeding toedienen. Ook dat had ik al een paar keer aangegeven, en nu ik het weer heb gezegd kon het dan eindelijk. Het is een koud kunstje maar het moet wel afgetekend worden. Dus dit heb ik maar weer binnen.

Ook vandaag was dezelfde patiënt als gister uit bed gehaald. En ik had mezelf voorgenomen om niet weer te gaan helpen. Dan zoeken ze maar een andere manier had ik gedacht.
Vanmorgen moesten we op de kraamafdeling helpen. Het was daar druk. Maar daar aangekomen zat de helft in het kantoor. En we hoefden ook maar weinig te doen. Maar a fijn zo werkt dat in Suriname.
Toen we terug kwamen ben ik gaan eten en na het eten moest ik mee naar voren.
En ja hoor, ik moest helpen de patiënt in bed te tillen. Ze hadden het over de fysio dat hij maar moest komen helpen, maar niemand die die stap gaat nemen om dat dan ook daadwerkelijk te gaan doen. Ik ben mijn rug niet gaan belasten en heb gekeken hoe ze het deden. Het ging er weer Spaans aan toe. De patiënt lag half in bed en half met de benen op de grond. En toen moest die patiënt dus nog in bed gehesen worden. Ik zei waarom werken jullie niet op werkhoogte? En ik wilde al het bed omhoog zetten. Maar dat moest ik laten, nee het ging zo wel. Ik heb me dan maar wijselijk stil gehouden en ben maar verder gegaan met waar ik mee bezig was. Als stagiaire zijne moet je toch een voorbeeld zijn? En het is toch de bedoeling dat ze van ons kunnen leren? Nou ik weet niet wat ze hebben geleerd maar ze moeten morgen niet klagen over rugpijn.

Na werktijd ben ik naar de kapper gegaan. al weer? Ja, want Judy had een vriendin van haar gevraagd mijn haar te verven. Een kapper bij mij in de buurt, en dus een andere dan die mijn haar heeft geknipt. Ik hoefde niet te betalen want het was al geregeld. Fantastisch, en het resultaat mag er zijn. Niemand die zegt dat ik grijs ben:).
Eerst nog ff langs de winkel en dan nog ff mijn verhalen bewerken.
Vanavond salsa, Ferry is nog steeds niet fit en gaat niet mee. Ik heb de taxi alvast gebeld,en komt me om kw voor 8 halen.

Inmiddels is de taxi gearriveerd. Het is niet echt druk dit keer bij salsa. Het is dan wel weer leuk. We leren weer nieuwe pasjes en het gaat me nog goed af. Ik dans tot kw over 9 en dan komt de taxi me weer halen.
Na salsa thuis nog even wat drinken. En ik ben nog wat aan het borduren.

10/12
Vanmorgen weer vroeg opstaan, ik had echt geen zin maar de plicht roept toch weer. Het is nog 2 dagen op de interne vrouwen afdeling dan ga ik de laatste weken naar de Chirurgie.
Vandaag heb ik het eindelijk eens wat druk. Gister middag is een patiënt overleden. Ik had het wel zien aankomen dat het vandaag of morgen gebeurd zou zijn. Gister heb ik haar nog met een collega gebaad en verzorgd, maar toen was het al heel slecht. Zoals het de laatste dagen is gegaan, was het voor haar beter zo.
Ik heb mijn taak tensie meten weer uitgevoerd, geholpen met het opdekken van de bedden en ondertussen nog braaksel van een patiënt opruimen. Ja dit was een beetje flauw. Ik was met een collega bezig een bed op te dekken. Net toen we klaar waren, gaf die patiënt over. En ook niet een beetje, het ging ook over de grond. Mijn collega een Surinaamse student, liep er voor weg. Ik dacht die gaat spullen halen om het op te ruimen. Maar helaas, ze kwam niet terug. Ik heb dus maar handschoenen aangetrokken en heb alles opgeruimd.
Verder ben ik druk bezig geweest met opdrachten. Ik heb er weer een af en kan dus ook worden afgetekend.
Ik ben nog even langs het lab geweest. Ik heb gevraagd of ik een dag mee mag lopen. Nou geen probleem. Ik mocht morgen direct wel komen. Dus ik het geregeld met de afdeling. dat was ook geen probleem, maar ik had late dienst en als ik naar het lab ga is er in de late dienst niet genoeg personeel. Ik moet dus een halve vroege draaien dus van 7 tot 11 en dan moet ik van 18 tot 22u op de afdeling komen werken. Beetje dubbel want wij als stagiaires zijn over gepland en niet als volledig personeelslid. Maar het houd wel in dat ik als volledige kracht in gezet kan worden.
Na het werk nog even langs het internetcafé. Mijn fiets moet ook nog even verlengd worden en er moet nog wat geld komen. Thuis ben ik nog even bezig met borduren.

Rond 17.30 belt Ferry om te vragen wat ik vanavond doe. Nou niet veel bijzonders, hij stelt voor om me te komen halen en dan even langs de mall te gaan. Dus zo gezegd zo gedaan. om 18u komt hij me halen. Eerst ff 2 uur internetten. Even weer contacten met het thuisfront

Als we uitgespeeld zijn, gaan we nog even een rondje door de mall en we eindigen bij de roopram voor een rotti.
Dan nog even langs Ferry, waar we foto’s terug kijken van o.a republiek. En nog een dvd met foto’s van Moengo.
Tegen 12u ben ik weer thuis en dan is het ook wel weer tijd om te gaan slapen.

11/12 Het lab
Vanmorgen ging mijn wekker. Ik heb hem zonder weten al uitgedrukt dus hij zoemt 5 min later weer. Dan moet ik er toch maar uit. Vandaag heb ik wel zin om te gaan werken. Ik sta vandaag voor een halve dag in het lab, waar ik de prikkamer onveilig zal maken.

Het is kw over 7 en de eerste patiënten worden binnen geroepen. Mijn collega doet de eerste 2 patiënten en legt me uit hoe ik het moet doen. Dan mag ik zelf ook proberen. Bij de eerste 2 patiënten lukt het niet om bloed te krijgen. Daarna lukt het wel en ik heb het snel onder de knie. Ik vind het echt heel leuk om te doen. Zo nu en dan lukt het me even niet om een goed vat te zoeken, maar dan is mijn collega in de buurt om het over te nemen. We gaan ook langs de kinderafdeling, waar we een 2-ling van 2 maand oud te gaan prikken. De eerste doet mijn collega, dan mag ik de 2e. Maar dit gaat niet zo als ik het wil. Ik heb een vat kunnen vinden, maar het armpje is zo klein, dat het moeilijk is om te gaan prikken. Mijn handen beginnen te zweten en ik heb geen hou vast aan het buisje. Ik heb het dan maar aan mijn collega overgelaten. Het is niet eng om zon kleinte te moeten prikken, maar het is zo klein dat ik gewoon geen handigheid kan vinden om te prikken.
Daarna gaan we bij het lab nog even verder.ik vrij. Eerst nog ff langs de mall om kaarten te posten. Thuis ben ik bezig met verhalen en ik zet mijn foto’s op de laptop. Foto’s van het afgelopen weekend.

  • 12 December 2008 - 17:33

    Roelina:

    hey, leuke verhalen weer hoor.
    maar dat tillen staat me dus al niet aan denk je wel om je rug.
    Laat ze daar stikken zou je bijna denken/zeggen.

    Vind wel mooi dat je het zo leuk vond op de lab.

    kus

  • 12 December 2008 - 22:32

    Mem:

    super he zo n weekend met jou fam en die snurkers vertel mij wat jij hebt nog een mp3 ik niet.dus toch nog een geluk maar in de huisjes in suriname zijn vele bedden dus slapen kun je overal en je weet toch nooit waar je bedje staat geluk dat ze ook 3 pers bedden hebben maar slaap nooit weer alleen buiten in de hangmat maar goed dat er zo veel mensen om je denken en dat vele lopen ja dat moet je ook wel iedere leerling doet dat anders heb je zo een onvoldoende en dat weten ze daar ook vandaar maar zo zijn ze niet allemaal gelukkig[al zul je ze daar mischien met een lampje moeten zoeken] ben nieuwsgierig hoe het volgende week gaat laat het gelijk aftekenen dan heb je dat ook gedaan en dan ben je er ook bijna met de opdr8ten het schiet op nog een paar dagen word je weer een jaartje ouder spreek je nog via msm sms of via foon groetjes van on allemaal en veel liefs tut memke

  • 16 December 2008 - 14:42

    Ellie:

    Hey Tijk
    Klinkt allemaal nog erg goed wat je daar allemaal mee maakt enzo. Geniet er echt nog maar even van want hier is het zo super koud en suf :S Mja went ook wel weer ;)
    Doe Ferry en Brian en de anderen de groeten!
    Kus

  • 17 December 2008 - 13:15

    Roelina:

    Even een groet vanuit engeland:D

    kuskus

  • 18 December 2008 - 20:32

    Meine En Taltje:

    Hallo Tijkje!

    Hier een groet uit Kollumerzwaag. We volgen je berichten op de voet; je vermaakt je daar wel is onze indruk.Van harte
    gefeliciteerd met je ver-
    jaardag.Maak er een fijne
    dag van met je vrienden
    daar.De kaart is onderweg.
    Groeten Meine en Taltje.


  • 18 December 2008 - 20:58

    Janika En Edwin:

    hey tijkje
    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!!!
    en nog vele jaren erbij.
    heb je proberen te bellen maar dat lukte niet...balen!!
    hoop dat je een fijne verjaardag daar hebt vandaag.
    dikke kus van mij en de groetjes van edwin

  • 18 December 2008 - 23:30

    Cees En Gerda:

    Hallo Tijkje.

    van harte gefeliciteerd nog met je 23ste verjaardag meid.
    we zouden iets eerder een mail sturen maar er kwam weer van alles tussen dus even iets later.
    We hopen dat je een leuk feestje hebt gehad en alvast hele fijne kerst dagen.dikke kus van ons.
    Gods Zegen.

  • 19 December 2008 - 19:38

    Rennie:

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Sorry maar better let as net!! Toch??

    Groetjes fam osmani

  • 21 December 2008 - 21:38

    Mem:

    wij vonden het allemaal super om ff met je gesproken te hebben via foon zo ver weg en toch dichtbij vreemd he met de telefoon hoop dat je een super weekend hebt gehad hoor het nog van jou via msm ben vroeg online hou hem gewoon stand by weet zeker dat het mooi is geweest in de hangmat vlakbij de zee weet er alles van hoop dat het kruipend spul op de grond blijft br zie ze nog voor me maar alles went ja toch no spang hier alles aboeng spreek je maandag avond veel liefs van ons allemaal ut harekieten lan liefs mem

  • 23 December 2008 - 20:40

    Janneke:

    hallo famke

    ik vind het altijd weer super leuk om je verhalen te lezen en te kijken wat je mee hebt gemaakt ik hoop dat je een verjaardag hebt gehad om nooit te vergeten.
    ik wil je alvast fijne kerstdagen wensen en geniet er van
    Groetjes vanuit het koude friesland

  • 24 December 2008 - 16:20

    Taltje En Meine:

    Tijkje

    We wensen je Gezegende Kerstdagen toe en een Gelukkig en Gezond nieuw jaar!
    Groetjes T en M.

  • 24 December 2008 - 17:45

    P,F,T En D :

    hey tijkje famke

    vanuit het koude friesland wensen we jou hele fijne kerstdagen daar in het warme en natte paramaribo haha

    groetjes van ons

  • 24 December 2008 - 18:51

    Sandra:

    hoi tijkje,

    Hele fijne kerstdagen en een goed uiteinde.

    roel, sandra en martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tijkje

In september ga ik voor 20 weken stage lopen in Suriname. Ik heb hier voor gekozen, om zo ervaringen op te doen in het buitenland. Het lijkt mij een geweldige kans om mij hier verder te ontwikkelen als beginnend verpleegkundige. Ik hoopmet deze site mijn vrienden en familie op de hoogte te houden van mijn ontwikkeling in het verre Suriname.

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 20007

Voorgaande reizen:

04 September 2008 - 13 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: