feesten, domburg en week ok - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu feesten, domburg en week ok - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu

feesten, domburg en week ok

Door: Tijkje

Blijf op de hoogte en volg Tijkje

26 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

7/1
Ook vanmorgen weer vroeg uit bed. Vandaag was het rommelig op het werk. S’morgens is het eerst even spitsuur tot een uur of half 9. Dus ook vandaag. Ik was bezig met het regelen van een infuus. Deze liep niet goed, dus ik heb het helemaal opengezet, ik heb het doorlaten lopen, weer helemaal opengezet, nogmaals doorlaten lopen, maar niets hielp en het infuus liep niet. Ik heb een collega gevraagd om te komen helpen, maar deze collega had het druk, ik werd naar een andere collega gestuurd maar ook deze had het zichtbaar druk. Een andere collega dan maar. Al had ik iedereen zo een beetje al niet gehad. Nou toen had ik het nog niet gemaakt. Ik mocht haar beslist niet storen, ik had zelf wel kunnen zien dat ze druk bezig was en ik moest niet bij haar zijn. Nou echt die reactie en de toon waarop ze het zei was echt niet leuk. Patiënten keken verbaasd en collega’s keken op van haar uitbranding. Ik was ook perplex dus ik heb ze gezegd dat het ook niet direct hoefde te gebeuren en dat ze haar taken af kon maken. en dat ze al nummer 4 was die ik aansprak. Ze zijn ook allemaal zo behulpzaam. Andere collega’s hebben me naar het hoofd gebracht om het uit te praten, want dit was niet de eerste keer dat ze me dwars zat. Tja ze werkt in de omloop dus moet je ook paraat staan voor dit soort dingen en moet je weten waar je spullen liggen.

Gelukkig hebben we het wel uitgepraat en kreeg ik wel mijn gelijk. Ik was niet de eerste die over haar begon te klagen. Ze is iemand die bot uit de hoek kan komen, het hoofd heeft haar ook gezegd dat ze op haar spraak moet letten en dat ze best vriendelijker over mag komen.
Later ging het werken wel beter, al pas ik wel op aan wie ik dit soort dingen vraag.

Bij thuiskomst ben ik wat bezig geweest met mijn verhalen en ben ik naar de cyber geweest om te msnen met het thuisfront. Het was dus een rustige avond ik heb een beetje muziek geluisterd en verder wat tv gekeken en vroeg gaan slapen.

8/1
Vandaag was ik verantwoordelijk voor 2 kamers op de afdeling. Omdat we erg veel personeel hebben waarvan meer dan de helft studenten zijn, zijn we nu ingedeeld per kamer. Op elke kamer staan er dan zo ongeveer 3 a 4 personeelsleden. Ik als oudere leerling dus leerjaar 4, had ik leiding over 3 studenten. Dat hield in dat ik de taken moest gaan verdelen, dat ik de studenten in moest delen op de handelingen en moest waken dat alles op zijn tijd gebeurde en dan ook alles op elkaar afgestemd werd. Het ging vrij goed hoor, alleen had ik achteraf de taken iets anders in moeten delen zodat we op tijd klaar waren met onze taken.
Maar volgende week ben ik weer verantwoordelijk voor een aantal kamers dan zal het beter gaan, ik weet nu wat ik anders aan moet pakken.

Ook vanmiddag even naar de cyber geweest, even weer contacten en tussendoor even met een opdracht bezig. Ik ben er al wel bijna doorheen hoor met mijn opdracht, dat moet ook wel want nog 3 stage weken dan zit het er aal weer op. Ik ben de stage dagen dan ook aan het aftellen. Het valt tegen hoor lange dagen en korte nachten. En met zoveel man aan personeel ben je snel door je taken heen. Eigenlijk lopen we elkaar alleen maar voor de voeten.

Ook vanavond lekker rustig, beetje internetten en muziek luisteren.
Momenteel ga ik niet meer naar salsa. Vanavond was het echt slecht weer en had ook geen zin om eruit. Ik kon amper uit de cyber komen, de straten stonden blank, auto’s stonden voor de helft in het water er was gewoon geen doorkomen aan.

Ik moest snel even naar de winkel maar mijn broek had ik tot aan mijn knieën opgestropen. Maar ben nog met een natte broek thuis gekomen. Ja als het in Suriname regent dan regent het ook echt. Binnen no time staan de straten blank. Postbode’s gaan geen post bezorgen, mensen komen niet op het werk omdat het regent, taxi’s rijden amper en het is allemaal geen probleem. Ik zou zeggen regenpak aan en eruit. Het werk blijft liggen en dus voor de volgende dag extra te doen.

Thuis gekomen ben ik gaan douchen en heb ik wat eten klaargemaakt. Daarna ben ik tv gaan kijken en uiteindelijk was het al weer 12 uur toen ik ben gaan slapen.

9/1
Vanmorgen ben ik uit gaan slapen. Het was omdat Gio me smste anders was ik blijven liggen. De eerste keer dat het zo laat was het was nl al half 12 toen ik eruit ben gegaan. het matras ligt dan wel niet zo fijn maar is toch lekker om even languit te kunnen liggen en niets me achter ligt.

Vanmiddag ben ik naar de cyber gegaan om met mijn opdracht bezig te gaan. ik ben wel een stapje verder gekomen maar is soms moeilijk om aan informatie te komen. Daarna wilde ik nog even bezig met foto’s en slide show maar dat duurde zo lang dat het niet binnen mijn tijd paste en die computers zijn wel zo langzaam. Dus helaas is dit niet gelukt.

De rest van de middag dat nog over was ben ik langs de mall geweest, Dillan een neefje van Gio was jarig geweest en vanavond heeft hij zijn feestje. Ik moest dus nog wat gaan halen.
Daarna ben ik nog even gaan rusten en zo tegen kw voor 6 ben ik naar Gio gegaan.
Gio lag waarschijnlijk te slapen, want die had de deur op slot en nam de telefoon niet op dus ben maar zelf naar haar zus gegaan, die woont maar 2 huizen verder en ik ben daar ook al zo kind aan huis dus ik mag zo doorlopen.

Mellisa De zus dus van Gio was al druk bezig met de voorbereidingen van het eten. Een zwager van haar was aan het helpen en zo langzamerhand druppelden de gasten binnen.
Gio kwam later. Ze was inderdaad gaan slapen, maar ik heb ze gezegd dat ik zelfstandig ben en dat ik de weg wel kan vinden haha :).

Het feestje was zeker geslaagd. Dillan had ook zijn vrienden uitgenodigd en hebben zowat de hele avond buiten gezeten. Later kwamen ze wel naar buiten om te komen gamen op de tv.
En net als bij elk ander feest in Suriname, ben je de hele avond aan het eten. Er stond ook van alles op de tafel. Bami, nasi groenten en vlees.

Het is zo bijzonder dat ze hier zo een hele dag kunnen eten. Ik zou dat zelf niet kunnen. S’morgens, s’middags en s’avonds is voor mij meer dan genoeg. Ik hoor zelfs van collega’s dat ze om 4 uur op staan om te koken voor het gezin. Daarna maken ze zich klaar om naar het werk te gaan. Als ze dan s ‘middags thuis komen gaan ze eten en dan rusten ze. Het is dus ook geen wonder dat het s’middags zo rustig is, want als iedereen uit het werk komt gaan ze rusten, want als iedereen uit het werk komt gaan ze rusten. Zo tegen een uur of half 11 had ik het wel weer gezien, dus ben ik terug gegaan.
Ik was op de fiets en Gio is achter me gaan rijden. Het is dan maar een klein eindje maar ik heb het er niet op staan om alleen in een vreemd land in het donker te fietsen. Ik heb genoeg verhalen gehoord en gelezen. Dus ik ben erg voorzichtig wat het verkeer betreft. Thuis gekomen nog een beetje tv gekeken en ben toen gaan slapen.

10/1
Vandaag een rustige dag. Een beetje uitgeslapen tot een uur of half 10. De schoonmaakster kwam dus moet ik er wel voor die tijd uit zijn.
Voor de schoonmaakster kwam ben ik naar de cyber gegaan en de supermarkt. Daarna even langs de Gompertstraat geweest langs de winkels. Dus een beetje shoppen beetje rond lopen.

Bij thuiskomst ben ik eten klaar gaan maken en ben een beetje tv gaan kijken. Ál met al is het toch wel weer laat op de middag.
Nog een beetje bezig geweest met opdrachten en nog een beetje gaan rusten.

Vanavond zouden we eigenlijk gaan stappen, maar Gio had zo de hele dag gewerkt. Ze had overwerk normaal werkt ze niet op zaterdag. Ze had dus de put er uit en had geen zin meer om eruit. Ik heb wel zowat de hele avond met haar gesmst dus mijn avond was wel weer gevuld. Voor de rest een rest een beetje gaan zappen, maar er zijn zo weinig kanalen dat er ook weinig voor de tv te zien is.

Het was wel weer laat toen ik ging slapen. Al met al maak ik mijn uren hier wel. Soms is er geen moer te beleven en andere dagen.

Het was wel weer laat toen ik ging slapen. Al met al maak ik mijn uren hier wel. Soms is er geen moer te beleven en soms ben ik gewoon avonden niet thuis.

11/1
Vanochtend ben ik vroeg met Gio, Jordan, Dillan en Jareth naar Domburg gegaan. Daar zijn we gaan eten en hebben we een hele poos bij het water gezeten. Het heeft dan wel even geregend maar gelukkig zaten we onder een afdak. Het was redelijk druk en zeker gezellig.
Het was zeker zo 3 uur toen we daar weg zijn gegaan. Toen zijn we naar Vincent en Mellisa gegaan, want Vincent was jarig. Daar zijn we zowat de hele middag en avond gebleven.
Voor het eerst heb ik een pinda soep gegeten. Dit is ook een typisch Surinaams gerecht. Ik vond het toch best lekker maar er gaat niks boven een Saouto. Het is het toch zeker waard om het te proberen. Ik ben maar een keer hier en dan moet ik ook Surinaamse gerechten eten.

Ik heb met Tristan een hele poos een hobbel yn de wei gespeeld. (een hobbel yn e wei een hobbel yn e wei in hiel grut got yn e wei.) ja hij begreep er niks van want het is een Fries liedje maar hij vond het geweldig het was constant no e keer no e keer. Het was voor mij ook zo leuk dat ik er die nacht over hem heb gedroomd maar dan wel Tristan in een andere persoon vreemd eigenlijk maar dat heb ik wel vaker.

Later op de avond zijn we naar de Mall geweest het was woelige zondag dus voor kinderen van alles te doen. Jordan kwam later ook nog, hij was op de bank in slaap gevallen.
‘Toen we terug waren, gingen de anderen weer pinda soep eten en hebben zijn we nog een beetje tv gaan kijken.

Toen ze me terug brachten ben ik nog een beetje tv gaan kijken, en nog wel een uur met Jordan en Gio gaan smsen. Daarna ben ik nog even tv gaan kijken en gaan slapen. Het was 2 uur toen ik wakker schrok uit een nachtmerrie. Een eigenaardige droom. Het ging over Gio, Tristan en Jordan dat komt ook omdat ik de hele dag met hen bezig ben geweest. Ik zat ook rechtop in bed toen ik wakker schrok. Ik heb de lichten van het toilet aangemaakt ik heb m’n kamer rondgekeken en een sms verstuurd naar Holland, tja het was daar 6 uur dus inmiddels de eerste mensen al weer aan het werk. Gelukkig waren mijn gedachten toen weer ergens anders en kon ik weer verder slapen.

12/1
Vandaag weer een nieuwe dag aangebroken. Weer een nieuwe stage week. Deze week nog afdeling dan volgende week ok en dan nog een laatste week afdeling dan zit het er op.
Vandaag was het best druk. Veel patiënten voor de ok. Dus veel heen en weer lopen om ze heen te brengen en ze weer op te halen. Dan moet er ook nog een ok verslag geschreven worden. Maar als de taken goed zijn verdeeld dan lukt het wel.
Ik hou er wel van dat het een beetje druk is. Ik ben liever de hele dag aan het lopen dan dat ik een kwartier niks te doen heb. De Surinaamse mentaliteit zegt ik hou niet er van.
Gelukkig was ook deze stage dag vrij snel afgelopen.

Vanmiddag een hele poos kunnen internetten. De pc waar achter ik zat had nog een half uur staan dus kon er mooi gebruik van maken. Maar het was nog leuker dat dit half uur niet voorbij ging. De minuten telden niet af dus dat betekende dat ik kon blijven zitten zolang ik wilde. Weer even contact gehad met het thuisfront en mijn dingen weer kunnen doen.
Zo tegen een uur of 6 ben ik gaan stoppen. Ik ben me klaar gaan maken en heb een taxi gebeld om naar Leendert en Judy te gaan. Die waren weer blij me te zien. Het was ook alweer een week geleden. Elke maandag ben ik daar en dan blijft ook zo zolang ik hier nog ben.
Ook dit keer had ze een heerlijke saouto gemaakt maar nu heb ik het gehad met bami. Weer eens wat anders dan rijst, al eet ik het niet met rijst, maar normaal gesproken wordt het met rijst gegeten. Een hele poos hebben we buiten gezeten, maar het was fris. Januari is de koudste maand in Suriname, voor ons is het een heerlijke zomerse avond in NL maar hier hebben ze het koud.
Ook ik had het koud, toen ik thuis kwam heb ik de waaier niet eens aangehad. De eerste keer dat dat is voorgekomen. Ik heb een hele poos tv gekeken, maar Het was 12 uur ik was nog aan het tv kijken toen opeens alle lichten en de tv uit ging. Er was dus geen stroom.
Normaal gesproken hoor ik dus geen kip met die waaier aan, maar nu het muis stil was, hoorde ik alles wat ik niet moest horen. ik heb ontdekt dat de buurman behoorlijk kan snurken dat ik dat zelfs kon horen door de muren heen. Toen ik om half 5 wakker werd, waren de over buren aan het ruzie maken, zelfs dat kon ik horen. Ik heb wel even de deur los gemaakt in de hoop dat ze dat hoorden maar 5 tellen later ging het gewoon door. Gelukkig kon ik daarna toch nog even slapen ondanks de herrie die er werd gemaakt.

13/1
Vandaag was het iets rustiger op het werk, maar toch nog vrij druk voor het Surinaamse doen.
Weer de nodige taken. Iedereen zijn eigen dingen. Toch nog redelijk veel patiënten die naar de ok moesten. Op rustige momenten hebben we tijd om met de patiënten te praten. Ik heb al een hele goede band kunnen opbouwen met 2 patiënten. Dat is het mooiste van het vak. Patiënten roepen me bij zich om even te praten. Ze kunnen hun verhaal kwijt en ik krijg meer achtergrond informatie, die mij weer kan helpen om een gesprek aan te knopen die past bij hun achtergrond. Op deze manier is het leuk werken en heb ik ook plezier in het werk. soms is er geen tijd omdat we dan constant heen en weer lopen. Nu er zon 30 patiënten op de afdeling liggen is het best een drukte.

Na mijn werkdag ben ik op gaan frissen en even gaan internetten. Ik ben nog bezig geweest met een opdracht en deze kan ik dan morgen op stage uit gaan werken als het niet druk is.

Ook vanavond had ik geen zin om naar Salsa te gaan. Nu Ferry niet meer mee gaat, vind ik het ook niks. Ik moet met de taxi, dus dat neemt al tijd en geld in beslag, ik vind dat ik dan beter wat anders kan gaan doen. Bovendien was het slecht weer dus had ook geen zin om de deur uit te gaan.Vanavond ben ik dus rustig aan gaan doen. Even tv gaan kijken, maar al snel was dit slaapverwekkend dat ik voor half 10 al lag te slapen.

14/1
Het was erg rommelig, ik had 2 kamers onder me en 3 studenten in te delen. Ik had al drukte met mijn eigen taken, en dan ook nog eens die van een andere kamer, omdat die even zonder personeel zaten omdat ze bezig waren moest ik komen helpen. Mijn eigen taken bleven liggen. Ik werd steeds geroepen omdat dossiers niet goed waren ingevuld en dan de taken die niet goed waren verdeeld. Stress werken dus.
Ik heb een patiënt moeten halen van de ok dus niet mijn eigen patiënt. Daar moest ik een de ok overdracht van schrijven, die was niet goed ingevuld het ging dan maar om een kleine punt maar ik werd wel weer bij mijn taken weg gehaald.
Al met al een behoorlijke drukte op het eind van de dag. Uit stage even gaan rusten en alles op een rijtje gezet van wat ik de volgende keer beter kan gaan doen en hoe ik het beter kan plannen.

Na het werken ben ik thuis gaan douchen en even gaan rusten.
Zo tegen half 7 ben ik gehaald door de taxi. Ik had met Mariska afgesproken om te gaan eten bij de topper, maar daar aangekomen bleek deze niet open te zijn. Dus heb ik Mariska gebeld en hebben we besloten om naar Lindeboom te gaan. dit was vlakbij de topper dus kon ik er lopend heen.
Na een poosje gewacht te hebben, kwam Mariska ook al aan met de taxi. We hebben echt gezellig zitten kletsen. Een leuke en gezellige meid. Ook een hele poos niet gezien dus hadden we genoeg gespreksstof. Ook het eten was heerlijk. Ik heb een macaroni genuttigd met een heerlijke Italiaanse saus. Alleen jammer dat ze niet het nagerecht hadden die wij graag lusten, dus zijn we naar Tangelo gegaan vlakbij Torarica. Daar hebben we een nagerecht gehad. Een sunday ijsje en die smaakte toch wel weer goed.

Om 8u ben ik weer thuis afgezet, daar nog even tv gekeken en zo tegen half 12 ben ik gaan slapen.

15/1
Vandaag had ik weer de leiding over 2 studenten. Dus we waren met 3 man personeel over 7 patiënten. Dat ging vandaag erg goed. Mijn taken had ik goed verdeeld, er gingen 3 patiënten naar huis en er zijn weer 3 nieuwe patiënten bij gekomen. Een patiënt die naar de ok moest en waar ik het verslag van moest schrijven. Tussendoor de andere kamer moeten helpen omdat daar de collega’s allemaal bezig waren.

Zo tegen kw over 1 wilden we beginnen met tensie, pols en temp. Ik had alles klaargezet en ook de tensie meter. Maar toen ik terug kwam van pauze was onze tensie meter gejat. Er waren dan wel 3 maar er was maar 1 die het deed. Dus erg hinderlijk was het omdat ik constant opzoek moest naar die tensiemeter. Dus onze taken bleven liggen en we waren dus ook laat met de taken. Maar ik heb een tevreden gevoel over mijn handelen. Zeker kan het een andere keer nog iets beter, maar ik heb al wel een goed gevoel over de coördinatie.
Toen ik thuis kwam ben ik even gaan slapen een half uurtje maar, toen ik wakker werd gebeld. Toen ben ik me gaan douchen en naar de winkel geweest. Ik ben wat gaan eten en bezig geweest met een opdracht. Daarna nog een paar uren aan mijn verhalen gewerkt.
Vanavond heb ik niet veel gedaan. Ik ben een beetje tv gaan kijken maar met al dat zappen is het toch nog wel laat geworden.

16/1
Vanmorgen ben ik om half 11 opgestaan. Beppe is vandaag jarig dus heb ik haar even gebeld. Ze was zo trots dat ik belde. Ze is al druk bezig met aftellen tot ik weer terug kom. Voor hen is er niks aan nu er eentje mist uit de kudde.
Nadat ik had ontbeten ben ik even langs de cyber gegaan om nog aan mijn opdrachten te kunnen werken. En daarna nog een poos kunnen msnen met het thuisfront.

Zo tegen de middag ging ik even langs de Gompertstraat langs de winkels. Ik had voor vandaag nog niet veel op het programma en de winkels aan de Gompertstraat zijn best leuk.

Toen ik thuis kwam ben ik even gaan rusten en een beetje tv gaan kijken. Toen heb ik me klaargemaakt om uit te gaan.
Ik had afgesproken om met An, Sunny en Stefannie uit eten te gaan. We zijn gaan eten bij Dok 204 aan de Antondrachtenweg. Een heel gezellig restaurant. Het is aan het water dus voor het eten kwam hebben we een hele poos buiten gezeten en genoten van het uitzicht. Dok heeft als hoofdgerecht vis. Het is lux daar en erg klantvriendelijk. Toen het eten kwam zijn we naar binnen gegaan. de anderen hadden last van muskieten maar omdat ik een lange broek aan had, had ik er geen last van. Maar buiten dat was het eten heerlijk en zeker gezellig.
Na het eten kwam Alexander langs, hij is een zoon van de chirurg Dr Burke. We hebben een hele poos buiten gezeten en wat gedronken. Daarna zijn we naar een vriend van hem gegaan en zijn we daar nog een hele poos geweest. Later heeft hij ons weer thuis gebracht.

Zo tegen 22u was ik thuis en ben ik wat tv gaan kijken. Eenmaal aan het zappen kwam ik de Titanic tegen. Had het al 2x gezien maar het blijft een leuke film, dus heb hem ook weer gezien. Het was zo tegen half 2 afgelopen en toen ben ik ook maar gaan slapen. Het was al weer laat genoeg.

17/1
Vanmorgen een beetje vroeg opgestaan. Vandaag komt de schoonmaakster dus moet ik eruit zijn als ze komt. Ik heb me opgefrist en ben een beetje gaan ontbijten, daarna ben ik naar de cyber gegaan om een beetje met een opdr8 bezig te gaan en natuurlijk even contact te gaan zoeken met het thuisfront. Daarna thuis een beetje op gaan ruimen en een beetje was gedaan.

Vandaag is m’n zus jarig dus ook even contact gezocht met haar. Allemaal feestjes die ik dit jaar moet missen maar ik zal het dubbel ophalen wanneer ik thuis ben.

Vanmiddag gaan douchen en daarna even gaan rusten. Zo tegen half 6 ben ik naar Gio en Jordan gelopen. Ze hadden een neefje op bezoek die wilde blijven slapen dus vonden ze het wel gezellig dat ik langs kwam.
En het was ook zeker gezellig, we hebben samen naar America idols gekeken en Gio en Jordan waren eten aan het maken.
Ober en Pagar waren bij Leendert op visite en ook zeker dat was gezellig. Ik ken hen ook via Leendert en ben ook met ze naar Isadow geweest.

Zo tegen kw voor 11 ben ik thuis gebracht het was al weer laat en ik was moe. Thuis gekomen toch nog even gaan zappen maar er was niet veel voor dus ben ik al redelijk snel gaan slapen.

18/1
Vanmorgen ben ik vroeg opgestaan, ik ga met Sunny, Marieke, An en Steffanie naar Overbridge. De weg naar overbridge was erg slecht, en op een gegeven moment gleden we ook alle kanten op. Omdat het veel regent, is de weg ook erg slecht. Jeffry is met ons meegegaan, hij is ook gebleven maar is zijn eigen weg gegaan. Het was alleen zo jammer dat het af en toe regende dus elke keer als Marieke en ik aan het zonnen waren moesten we onze handdoek weer oppakken.
Later zijn we weer gaan zonnen, maar weer zou het beginnen te regenen. We zijn maar blijven liggen, het viel gelukkig mee en toch zijn we een beetje bruin geworden tussen de buien door. We zijn ook zeker het water in geweest, het was toch lekker om even af te koelen. Ondertussen zijn we wat gaan eten daarna zijn we nog foto’s gaan maken en zijn we zo langzamerhand alles op gaan ruimen.

Jeffry heeft zich zo de hele dag wel vermaakt maar ik denk dat ie ook wel weer blij was dat hij ons terug kon brengen. De terug weg was het beter om te rijden ook omdat Jeffry nu wist dat de weg slecht was dus zijn we voorzichtig gaan rijden.

Zo tegen half 7 hebben we de anderen thuis gebracht en daarna ik. Ik ben gelijk naar de winkel gegaan want ik zat door mijn boodschappen heen.
Toen ben ik tv gaan kijken en niet laat gaan slapen.

19/1
Vandaag begon mijn ok week. Ook vandaag heb ik veel gezien. De eerste ingreep die ik zag was een oogoperatie. Een operatie waarbij de lens wordt verwijdert en waar er een nieuwe lens wordt geplaatst. Het was heel mooi op een scherm te zien dus kon ik het goed volgen.

De tweede ingreep was een circum cissie (besnijdenis). Het stelde niet veel voor en kwam ook weinig bloed bij kijken. Maar op een gegeven moment voelde ik me echt niet goed. Ik ben snel die ok uit gegaan om even wat lucht te halen. Als ik daar langer was gebleven dan was ik daar zeker onder die ok tafel beland. Ik weet niet wat het is geweest. Ik kan alles hebben en ben ook eerder in de ok geweest. Later ging het wel weer goed en heb ik nog grotere operaties meegemaakt en met dat stelde die circum cissie niets voor.
Ik heb een operatie gezien waarbij er een nieuwe heup kop werd geplaatst. Dat ging er hard aan toe hoor. Er komt veel kracht bij kijken. Dus boren en schroeven en timmeren. Tja het leek net een timmerman die aan het opereren was. Maar uiterste concentratie hoor. En wij als studenten mochten daar bij gaan kijken. Het was zeker interessant om het mee te maken. Het was ook een langdurige operatie.

Verder heb ik een gedeelte van een hernia inguinalis kunnen zien (liesbreuk) en een operatie aan een elleboog afknabbelen van het bot. Dus bij deze operatie moesten ze een stukje bot weg halen om te voorkomen dat het erger wordt. Ik ben op de recovery geweest en mee gekeken hoe de overdracht gaat. Vandaag ging het vrij snel om en was het al snel 3 uur.

Vanmiddag uit stage ging ik naar de cyber om even te contacten. Toen ben ik naar huis gegaan om te douchen en later naar Leendert en Judy.
Judy was al druk bezig met het bakken van kippenvlerken en friet. En dit keer smaakte het ook zeker weer lekker. Pagar en oom Flip waren er en ook Bruce, Michelle en Aqil waren er. Later kwamen Gio en Jordan en ook Ferry en Ankie kwamen langs dus was het weer een hele drukte bij fam Ramidjan. Gio en Jordan hebben me later weer thuis afgezet en ben ik gaan slapen.

20/1
Vandaag was de eerste ingreep een ablatio mamma (borst amputatie. Dit was best heftig hoor. Een groot gedeelte hebben ze verwijdert en toen de wond weer dicht moest worden gemaakt was ik even bang dat het niet paste. Er stond zoveel spanning op de wond en ook de anderen vreesden dat het niet zou gaan. Uiteindelijk ging het toch wel. De arm moest een aantal keren naar beneden gebracht worden zodat er meer huid zou zijn. De wond is wel dicht gekomen maar met enorm veel spanning dus op hoop van zegen dat die hechtingen er niet uit springen.
De volgende ingreep was een blijde gebeurtenis namelijk een Sectio (keizersnede). Dat ging wel zo snel. Ze moeten door zoveel lagen en het gaat zo snel alsof ze maar door 1 laag moeten. Op een gegeven moment kwam er een voetje naar boven en is het kindje ter wereld gekomen. Een jongen is het geworden nummer 5 van een chinees gezin. Het kindje is meteen naar de vader gebracht en ging toen nog even naar de moeder en naar de afdeling terwijl de moeder gehecht werd.
Daarna zag ik een hernia inguinalis (liesbreuk). Maar nu een complete. Nou ja compleet. Het was een dubbele liesbreuk. Maar gister hadden we al een gezien en nu al een dus we hadden zo iets van we weten het nu wel dus toen zijn we de ok weer uit gegaan.
Verder was het vrij rustig.

Om 2 uur ben ik naar de interne vrouwen gegaan, ik had een afspraak voor mijn opdrachten. Deze zijn allemaal afgetekend tot zover ik ze had gemaakt. En ook de leer en ontwikkelingslijnen zijn afgetekend en allemaal tot gevorderd niveau dus ik was heel blij met deze beoordeling. Ze had geen tijd meer om mijn beoordeling op papier te zetten maar ze zei me wel dat ze erg tevreden waren en dat ze het jammer vonden dat ik maar zo kort ben gebleven. dus maandag gaat ze m’n beoordeling op papier zetten. En dan is het ook mijn laatste week.

Uit het werk gekomen ben ik even gaan internetten. Daarna ben ik gaan douchen en gaan strijken. Zo tegen 7 uur kwamen Jordan en Gio me halen en zijn we naar pannekoek en poffertjes gegaan. ik heb dan geen pannekoek of poffertjes gehad, maar een special. Dit keer was het een shoarma schotel die in de special stond dus heb ik een shoarma schotel gehad. Ook zeker lekker en eens wat anders. Het was ook weer zeker gezellig. Later gingen we nog naar fam van Jordan daar zijn we een poosje gebleven en daarna ben ik weer thuis afgezet. Ik ben nog even gaan zappen en toen ben ik gaan slapen.

21/1
Vandaag was het K.N.O dag in de ok. Natuurlijk was er meer dan dat te doen, maar op woensdag en vrijdag opereert o.a Dr. Jesserun en dat is de K.N.O arts. Ik heb een aantal ATE’s meegemaakt en dit staat voor de keel en neusamandelen. Ik ben bij de tv (trommelvlies) buisjes geweest toen dit geplaatst werd, maar hier kon ik niks van zien want Dr. Moest dit via een microscoop doen, ik had dit eerder al eens meegemaakt en toen mocht ik mee kijken dus ik wist hoe dit ging. Er werd nog een laryngo scopie uitgevoerd bij een kindje van 7 maanden. Dit was om te kijken wat er in de luchtpijp aan de hand was. Dus deze ingreep duurde slechts een paar minuten.
Een andere operatie was een totaal ruptuur (inscheuren na bevalling) dit was echt en grote scheur. Op een centimeter na was het open tot aan de anus. Dus bij deze operatie was het een kwestie van dicht hechten. De laatste operatie die ik vandaag heb gezien was een neusseptum plastiek. Dit vond ik wel weer erg interessant want ik heb het zelf ook meegemaakt toen ik kleiner was. Nu ik weet hoe dit gaat in de ok ben ik blij dat ik onder narcose was. Er wordt een stukje van het neusseptum gehaald dus een stukje van het tussenschot. En dan nog die tampons en die buisjes die werden geplaatst, ik kan me als de dag van gister nog herinneren hoe dat voelde toen die weer verwijdert moesten worden.
Het was dus een vrij rustige dag qua operaties. De operaties van Dr. Burke waren dan wel groter maar ik vond de K.N.O interessanter omdat ik hier zelf mee bekend ben. En ik kan niet overal bij aanwezig zijn.

Na mijn werkdag ben ik naar de mall geweest voor een paar boodschappen en daarna ben ik gaan internetten. Even weer contact met thuis en mijn mail ff checken.

Ook het eten moest weer op tafel. Meestal is het gewoon brood maar elke dag weer rijst op stage wordt ik ook niet vrolijk van. Dus moest er maar eens iets fatsoenlijks komen en heb ik aardappelen gebakken. Gewoon Hollands en dit keer geen Surinaams.

Na het eten ben ik tv gaan kijken ik ben niet laat gaan slapen want na zon hele dag staan in de ok ben ik erg moe.

22/1
Vandaag al weer mijn laatste dag in de ok. Erg jammer want ik vond het zeer interessant.
Ik ben vandaag met de gynaecologen mee geweest. De eerste ingreep was een onderzoek onder narcose. Hierbij heeft de gynaecoloog een stukje van de baarmoeder gehaald voor onderzoek. Na de operatie ben ik naar de gynaecoloog gegaan om te vragen wat hij precies had gedaan en hij heeft het me heel duidelijk uit gelegd. Ik vond het erg leuk en ook de volgende operaties heeft hij duidelijk uitgelegd.

Ik heb 2 sectio’s kunnen zien. Een sectio is een keizersnede. De eerste was een dikkerdje, ze moesten meer ruimte creëren omdat het kindje er niet door paste. De 2e was vergeleken met de eerste een hele kleine. Deze sectio was moeilijker dan de eerste, omdat deze mw. al eens eerder een sectio had gehad. Dit kindje is gelijk naar de couveuse gegaan. Alle 2 waren meisjes.

De volgende operatie werd door de andere gynaecoloog gedaan want ze waren met z’n twee. De jongere gynaecoloog heeft me alles stapje voor stapje uitgelegd wat de gynaecoloog deed en wat de benamingen waren van de gebieden waar hij bezig was.
Deze operatie was een sterilisatie. Precisie werk. Heel klein allemaal en erg moeilijk. Er wordt een sneetje gemaakt in de navel streek, waar de arts met een microscoop in moet om te kijken waar hij moest werken. Net boven de schaamstreek werd ook een klein gaatje gemaakt om bij de eierstokken te kunnen. Hier ging hij met een tang in en via de scoop kon hij zien waar hij met de tang moest knippen. Het wordt echt 3x gecontroleerd voor hij gaat knippen en branden. Het is echt precisie werk. in de praktijk gaat het ook wel eens fout. Ik heb gevraagd hoe het kan als een vrouw toch zwanger raakt. Dit kan komen doordat het weer aangroeit, of omdat er toch een foutje is gemaakt tijdens de ingreep waarbij het niet volledig is afgeknipt of gebrand.

De laatste operatie die ik heb gezien was een hysterectomie (het verwijderen van de baarmoeder). Eigenlijk lijkt het net op een keizersnede maar nu wordt de baarmoeder verwijderd. Ik heb de baarmoeder ook kunnen voelen. Toen de patiënt onder narcose was mocht ik op de buik voelen en ik kon heel duidelijk de baarmoeder voelen. Het was erg groot het leek net alsof ze zwanger was. De baarmoeder bewoog alle kanten op.
Ook dit keer werd mij door de andere gynaecoloog alles uitgelegd. De baarmoeder werd verwijderd en ondertussen vertelde hij me dat de bloedvaten werden afgekneld en waarom de taken van de assistent en degene die de instrumenten aangeeft zo belangrijk zijn. Een nauwe samenwerking en uiterste concentratie. Ook de baarmoeder mond werd verwijderd en ook dit gaat allemaal voor onderzoek om te kijken of er geen tumoren of andere dingen inzitten.

Dit was de laatste ingreep van de gynaecologen. Daarna volgde nog een spoed operatie maar daar ben ik niet bij geweest. Dit was ook geen geval voor de gynaecoloog.

Om 3 uur zat het er weer op jammer maar helaas. Volgende week gewoon weer naar de afdeling.

Toen ik naar buiten kwam, was er iemand die mij vroeg of ik stage liep en of ik uit Nederland kwam. Ik zei ja en vertelde wat ik hier deed. Ze vroeg mij of ze me een aantal vragen mocht stellen, want ze was met nog een dame bezig met een programma van de NPS op de Nederlandse televisie. Dit ging over het fietsen in Nederland en Suriname. Ze wilde weten wat het verschil was, hoe ik het vond om te fietsen in Suriname en waarom ik in Suriname fietste. Ik heb toegezegd dat ik mee wilde werken. En voor de camera werd ik geïnterviewd. Daarna moest ik mijn fiets van het slot halen en weg fietsen.
Dit programma heet ‘dichtbij Nederland’. Het komt in de eerste week van februari op de tv op de NPS. Ze konden me niet duidelijk zeggen wanner het voor de tv komt, maar hou de krant in de gaten of kijk op internet en via google zoeken naar het programma dichtbij Nederland op de NPS. Zodra ik weet wanneer het voor de tv komt, zal ik het vermelden op mijn site, zodat jullie het ook kunnen volgen.

Na dit interview ben ik nog even gaan internetten.
Om 6 uur werd ik door Gio en Jordan gehaald om naar de kapper te gaan. Gio en ik hebben ons haar laten wassen en een uitgebreide massage gekregen. Dit was echt heerlijk en lekker ontspannen. Ze is zo een half uur doorgegaan en daarna weer uitgespoeld maar dat was minder want het water was ijskoud. Brrrrrr.
Daarna zijn we naar een neef van Jordan gegaan die daar vlakbij woont. Daar hebben we een hele poos op het balkon gezeten en daarna keken we naar American idols en naar Gooische vrouwen. Hier was niet veel meer aan want ik had het al gezien het was dus een herhaling.

Om kw voor 11 zijn we weer naar huis gegaan en ben ik nog even muziek gaan luisteren met mijn mp3 en ben ik in slaap gevallen.

23/1
Vanmorgen vroeg opgestaan nou ja vroeg het was 9 uur. Ik had met de Belgische studenten afgesproken om de stad in te gaan. Eerst moest ik nog even langs het ziekenhuis om een protocol op te zoeken over wondverzorging. Maar triest genoeg was dit er niet.. we werken op een chirurgische afdeling met bijna alleen maar wonden, en dan is er niet eens een protocol voor wondverzorging. De wonden worden verbonden volgens voorschrift van de arts. Dus niks volgens het wcs (wond classificatie Systeem) en niks geen protocol.
Ik heb dus gekozen voor een protocol van het verwijderen van hechtingen. Dit had ik nodig voor een opdracht van stage. Een van mijn collega’s zou het voor me kopiëren maar dat duurde nog al even voor die terug kwam. Uiteindelijk was het bijna 11 uur en kwam ze aanzetten met mijn kopieën. Toen ben ik richting de stad gefietst.
Ik had 11 uur met ze afgesproken maar dat werd dus iets later. Gelukkig geen probleem want ze waren nog bezig bij het post kantoor.
Toen ze klaar waren zijn we gaan winkelen. we hebben heel wat winkels gehad, de meeste had ik zelf nog niet eens gezien want we zijn in een andere straat begonnen.
Halverwege zijn we gaan eten bij pizza boys, en zijn we weer verder gaan winkelen.
Ik heb 2 cd’s kunnen kopen van south south west. Een hele goede en bekende groep in Suriname. Helaas is alles gebrand en zijn er weinig originele cd’s, maar ze doen het en ze waren niet duur.
Zo tegen 5 uur was ik terug in de straat en ben ik nog even gaan internetten. Ik moest namelijk nog een Nederlands protocol, om zo een vergelijking te kunnen maken met die van Nederland en die van het ziekenhuis en dan nog de praktijk ernaast.

Thuis even wat eten gaan maken, mijn verhalen gaan typen en muziek geluisterd.
Ik ben gaan douchen en nu is het inmiddels 22u en ik denk nog even tv te gaan kijken voor ik ga slapen.

24/1/09
Om 8.45 ben ik opgestaan. Ik ben me klaar gaan maken voor de trip. Ik ga namelijk met de Belgische studenten de dolfijnentour doen. Ik heb het al vaker meegemaakt, maar het blijft leuk en is zeker gezellig zo met z’n 5-en op pad.
Om half 10 was de taxi voor en zijn we de Belgen gaan halen.
Toen we bij Leonsberg waren zijn Marieke en ik nog even langs het water gegaan. Het zand lag vol met krabben. Het was een mooi gezicht hoe die krabben zich voortbewegen tussen al het vuil wat daar lag.

Tegen 10u kwamen de gidsen. We hebben ons etenswaren in de boot gelegd en zijn toen vertrokken richting Braamspunt. Op Braamspunt was het druk met vissers. Marieke, An, Sunny en Stefanie zijn gaan zwemmen in de Atlantische oceaan. We zijn hier een hele poos doorgebracht en de zon scheen hoog aan de hemel. Ik ben zo handig geweest me niet in te smeren en zit nu met een stijve en pijnlijke nek. Maar ja wie bruin wil zijn moet pijn leiden. Ik dacht dat het niet zo snel zou gaan want het was toch constant bewolkt.
Na 1u zijn we weer richting boot gegaan. Onderweg zagen we de dolfijnen zwemmen en springen. Een prachtig gezicht om te zien hoe die beesten om de boot heen zwommen.
Na een aantal uren op de Suriname rivier rond gedobberd te hebben, zijn we weer terug gegaan naar Leonsberg. We hebben Jeffry gebeld en die heeft ons weer thuis gebracht.

Thuis aangekomen ben ik gaan douchen en daarna mijn kast opgeruimd. Al heel wat spullen weg kunnen doen wat ik niet meer mee hoef naar Nederland. Nu heb ik weer wat ruimte en zijn de spullen die ik kwijt was weer terecht.

Ik had een taxi gebeld omdat ik naar de warung zou gaan want Oma Joyce was jarig. Maar net voor kw voor 7 kwamen Gio en Jordan me halen. Ik heb dus snel de taxi weer afgezegd. Het kon nog net want hij was nog niet aanwezig.
Eerst zijn we nog even langs huis gegaan want Jordan en Gio moesten zich nog baden. Ondertussen heeft Leendert een bakje koffie voor me gezet. Toen Jordan en Gio klaar waren zijn we naar de warung gegaan.
Nadat we hadden gegeten en gedronken, zijn Gio, Jordan en ik in de warung gaan helpen, zodat Judy ook even achter kon gaan zitten. We hebben het best even druk gehad, maar het was wel gezellig. Het was zo ong. half 12 toen we weg zijn gegaan.
Judy, Jordan en Gio hebben me weer thuis gebracht, ik ben nog wat muziek gaan luisteren en ben toen gaan slapen.

  • 27 Januari 2009 - 17:01

    Mem:

    leuke verhalen om te lezen.En vooral nu je in de ok bent geweest,had er niet graag bij willen zijn moet er niet aan denken ik hou het wel bij de keuken daar voel ik mij thuis maar wij zijn super trots op jou.Wij vonden het ook leuk om de foto s te bekijken[met dank aan David voor het plaatsen super] is voor het boek straks ook leuk om de verhalen en foto s in een geheel te zien.Nog twee en een halve week gelukkig.Doe ze daar allemaal de groeten. Heel veel liefs Heit Mem,Jelske en Foppe EN EEN HELE WARME BRASA.

  • 31 Januari 2009 - 15:05

    123 Ra Ma Wie Ik Dus:

    hee tijkje je moeder wenst je daar heel veel brasa is het zelfde als warmte ik denk dat je daar geen gebrek aan hebt maar het duurt niet lang meer dan kun je je brasa hier in ons mooi friesland weer op halen we zien je wel weer langs komen wand je kunt niet zonder je friesland en van ons nog een mooie vakantie toe gewenst.

  • 01 Februari 2009 - 19:08

    Mem:

    He Tijkje Gefeliciteerd met je behaalde suxes nog ff en dan is het half jaar weer om.Heb even op de site van NPS gezocht. Dit word elke dag uitgezonden op ned 1 van 5 tot half 6 en heet dichtbij nederland.Morgen de eerste uitzending, dus ook voor alle lezers van deze site. De uitzending heet fietsen in het buitenland.M.M.V. Tijkje. wanneer het precies word uitgezonden is mij nog niet bekent maar in ieder geval begin febr.He tijkje geniet van je laatse vakantie weken. Ze zijn voorbij voor dat je het weet een dille brasa van ons allemaal. Heel veel liefs van het thuisfront. mem

  • 03 Februari 2009 - 13:21

    Roelina:

    Ja hoor het zit in suriname en komt op tv.

    heb je verhaal effe gelezen weer genoeg beleefd heb ik wel door.
    leuk foto's trouwens.

    He nog even en dan ben je weer in het ijskoude fryslan dyn heitelan.

    Gr Roelina

  • 06 Februari 2009 - 17:02

    Meine En Taltje:

    Hallo Tijkje !

    We hebben begrepen dat je stage in Suriname er bijna weer op zit.Je zult
    ook wel weer naar huis verlangen.We wensen je een goede vlucht en een gelukkig weer zien met je familie.
    De groetjes en tot ziens.
    M en T

  • 07 Februari 2009 - 17:26

    Mem:

    Deze vakantie die je zo verdiend hebt, valt nu toch tegen jammer dat je het grootste gedeelte in bed ligt hoop dat je snel weer opknapt.Zodat je nog even kunt genieten van het samen zijn met je pleeggezin daar.Nog 1 week en dan zit ook deze reis er weer op.Hoorde van judy dat je eten gebracht word op je kamer,en dat ze je elke dag belt,om te vragen hoe het gaat.We houden contakt via sms of via foon.Heel veel liefs van ons allemaal en een warme brasa.Heit,Mem,Jelske en Foppe

  • 11 Februari 2009 - 16:28

    Fam. Hiemstra:

    Ha die Tijkje! Nog even en dan kom je weer terug hier in friesland! Hoop voor je dat de omslag warm-koud wat meevalt en dat je hier in NL weer snel weer gewend raakt aan het 'gewone' leventje :). Zie uit naar de verlate nieuwjaarsborrel en je verhalen/foto's/etc.!

    Oant gauw!

    Groetjes van de familie Hiemstra!!! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tijkje

In september ga ik voor 20 weken stage lopen in Suriname. Ik heb hier voor gekozen, om zo ervaringen op te doen in het buitenland. Het lijkt mij een geweldige kans om mij hier verder te ontwikkelen als beginnend verpleegkundige. Ik hoopmet deze site mijn vrienden en familie op de hoogte te houden van mijn ontwikkeling in het verre Suriname.

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 20017

Voorgaande reizen:

04 September 2008 - 13 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: