Mijn laatste week in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu Mijn laatste week in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu

Mijn laatste week in Suriname

Door: Tijkje

Blijf op de hoogte en volg Tijkje

16 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

25/1
Het is al weer zondag, mijn laatste vrije dag van deze week.
Vanmorgen heb ik echt even uitgeslapen tot kw voor 11. Ik ben wat gaan eten en ben bezig geweest met de foto’s en mijn verhalen.

Vandaag was het echt een rustig dagje. Nadat ik wat heb gegeten ben ik langs de cyber gegaan. Het was vrij rustig op msn, m’n ouders hadden visite dus konden niet zolang msnen. Toch ook even met mijn nicht en achternichtje kunnen praten en ik ben van alles weer op de hoogte.
Ik kreeg nog een mail van het Medical Team, ze zochten EHBO-ers voor WK Amsterdam. Een evenement van 2 dagen. Het betreft een voetbal weekend waar meer dan 30.000 mensen worden verwacht. Morgen zal me gaan aanmelden, want dit lijkt me echt een geweldig evenement.

Vanmiddag niet veel beleefd. Ik ben wat gaan rusten en ben wat tv gaan kijken
Later op de middag tegen 5 uur ben ik even langs de mall geweest. Ik dacht dat de cyber daar wel open zou zijn maar helaas was die gesloten. Het was ook rustig in de mall zelf ben toch even rond gaan lopen.

Thuis aangekomen ben ik gaan eten, daarna een beetje tv gekeken en het NOS sportjournaal kunnen volgen. Helaas voor Ajax een nederlaag tegen het zo slechte Groningen. Daarna volgde het Surinaams voetbal maar daar vond ik niks aan.
Verder was er ook niet veel op de tv, en ben dus al snel gaan slapen.


26/1 Mijn laatste stage week
Ook vanmorgen was het weer zeer rustig op de afdeling. Zoals gewoonlijk beginnen we met baden en bedden opdekken. De meeste patiënten worden door de nachtdienst al gebaad en die beginnen tegen half 6, dus dan zijn er maar weinig of geen patiënten om te verzorgen.

Ik heb nog een opname kunnen verzorgen. En ik ben met de patiënte naar de röntgen geweest, voor thorax foto. Op de afdeling werd een e.c.g gedaan. Dit is standaard als een patiënt naar de ok moet.

Vanmiddag naar de cyber geweest. Ik heb me eerst aangemeld voor het MTN (Medical Team Nederland) en al snel kreeg ik een reactie dat het is gelukt en dat we zeker mee kunnen.
Ik heb er nu al zin in maar ja dat is pas in juni dus moet nog ff wachten.

Bij thuiskomst een taxi gebeld om naar Leendert en Judy te gaan. Daar was het vrij druk. Leendert zijn ouders waren er en ook Bruce en Michelle kwamen nog even met Aqiel.
Ook Simone een nicht was daar. Zij is ook van Nederland en is hier voor 3 weken.

Eerst een bakje koffie en een saouto genuttigd. En dat smaakte weer goed.
Later op de avond hebben we pizza gehaald. Nog even langs fam Pawiro gegaan om eten voer te halen en toen weer terug gegaan om te eten. Het was nog er gezellig aan de Vesta straat.
Zo tegen 10u hebben Bruce en Michelle me weer thuis gebracht. Ik heb nog even de tv aangezet en ben toen gaan slapen.
27/1
Weer een zeer rustig dagje. Om eerlijk te zijn heb ik maar 3 bedden opgedekt. Ik heb me om 7 uur gemeld bij de poli. Volgens mij last van een blaasontsteking. Ik had hier vorige week al last van, maar het ging al beter toen ik een paar pillen amoxil van Judy had gekregen. Dit is officieel een kuur maar ik heb er maar een paar gekregen. Het kwam dus al snel weer en kreeg ook last van mij zij, ik vertrouwde het niet en vreesde voor mijn nieren dus maar even naar de poli. Eerst moest ik me daar aanmelden en zouden ze me later bellen wanneer ik terecht kon.

Tegen 10u kon ik terecht op de poli. Ik moest mijn urine laten controleren op sediment en er wordt een kweek gedaan. Dit is pas over een week binnen dus moet nog even wachten op de uitslag. Ik kreeg wel een kuur mee Ciproxin. Nu maar hopen dat het snel overgaat.

Terug op de afdeling was het bezoekuur bijna afgelopen, het was daarna weer vrij rustig. Echt geen moer uitgevoerd. Ik heb dus genoeg tijd gehad om met de patiënten te praten. Dat vind ik ook erg belangrijk. Ook na het middag eten niet veel meer gedaan. Ik ben bezig geweest met de rapportage en de nodige dingen afgemaakt.
De hoofdzuster was al vroeg weg en daarom konden wij op het werk naar lingo kijken. Het was wel een grappig gezicht, want echt alle zusters zaten te kijken. Er was ook geen moer te doen, en als de hoofdzuster er niet is dan is zoiets mogelijk. J

Na werktijd ben ik me op gaan frissen en daarna naar de cyber geweest. Mijn verhalen en de foto’s zijn weer geplaatst. David, een goede vriend plaatst de foto’s voor mij. Het is een heel gedonder, want de foto’s moeten eerst kleiner worden gemaakt alvorens ze geplaatst kunnen worden, omdat ze anders te groot zijn. Maar ik ben heel blij dat hij het voor me doet.

Vanavond heb ik gebakken aardappelen gemaakt. Weer eens wat ander dan elke dag rijst.
Daarna ben ik tv gaan kijken. En wat muziek gaan luisteren, ik heb het niet laat gemaakt want ik was moe.

28/1
Vandaag had ik mijn eindgesprek met Etnel. Deze was erg tevreden over mijn stage periode. Het gesprek duurde maar 10 minuten maar had voor mij al genoeg inhoud. Ik ben dus met een tevreden gevoel naar de afdeling terug gegaan. Eigenlijk had ik ook mijn eindbeoordeling op de afdeling maar dat ging niet door omdat de hoofdzuster het druk had.
Op de afdeling ging het z’n gangetje en de patiënten kregen hun nodige aandacht.

Vanmiddag naar de cyber geweest en de dagelijkse boodschappen gehaald.
Ik heb noodels klaargemaakt en daarna ben ik gaan douchen. Gio smste nog of ik zin had mee te gaan naar de Vesta straat, dus tegen kw over 8 zijn Gio, Jordan en Jareth me gaan halen.

We keken met z’n allen naar American idols inclusief Leendert, maar die is later op het balkon gaan zitten want hij vond het niks. Jareth en Jordan zaten gebroederlijk op de bank. Die 2 kunnen soms net met elkaar en al helemaal niet zonder elkaar. Jareth moest lotion voor Jordan zetten, maar had hier geen zin in. Gio stopte die fles in z’n handen dus had hij geen keus, maar toen ik er een foto van maakte had hij die fles weer handig op de kast haha. Het was wel een grappig gezicht hoe die 2 daar op de bank zaten.

Na idols was het tijd voor voetbal vrouwen. En toen dat bijna afgelopen was kwam Judy van het werk. daarna zaten we nog een poosje op het balkon en brachten Gio en Jordan me weer thuis. Daarna ben ik ook maar gaan slapen. Het was al weer laat.
29/1
Mijn laatste dag in het St. Vincentius ziekenhuis te Paramaribo.
Ik heb mijn beoordeling gehad van de hoofdzuster en deze ziet er goed uit, ze was tevreden en zeer positief. Dus deze heb ik maar weer binnen.

Zr Makosie en ik hebben het vanochtend erg druk gehad. We waren met 4 ingedeeld op 1 kamer. Zr IJvelaar stond ingedeeld in de wonden en de andere zuster had ook haar taken. Makosie en ik moesten dus met z’n 2 7 bedden opdekken, en we moesten ook nog eens op een andere kamer gaan helpen omdat ze daar 2 patiënten kregen. Ook daar moesten er bedden opgedekt worden. We hebben een opgedekt en we waren nog niet eens klaar met ons eigen werkzaamheden, dus halverwege zijn we weer naar ons eigen kamer gegaan om alles in orde te maken. het was 10u toen we dan eindelijk klaar waren en de eerste bezoekers waren al binnen. De anderen waren al lang klaar, maar helpen ho maar.
Om kw over 10 zijn we om pauze gegaan. dit keer gingen we naar beneden om te schaften. We hebben een bami gehaald. bij de kantine is een klein tentje waar je bami en nasi kunt halen. Dit is mijn laatste dag en dus tijd om eens wat anders te eten.
Bij terug komst op de afdeling was het nog bezoekuur dus even wat rustiger.
Op de andere kamer waren opname’s en dus was het daar druk. We hadden zoiets van als jullie ons niet helpen dan wij jullie ook niet, maar ze hadden het echt druk en dus waren we wel genoodzaakt hen te helpen om patiënten naar de ok te brengen en ze te halen.
Vanmiddag was het weer wat rustiger, de vitale functies werden gedaan en tegen 3u was het tijd om afscheid te nemen.

Na mijn laatste dag ben ik toch zeker tevreden over mijn stageperiode. Ik heb alles af kunnen ronden, ik heb mijn handtekeningen en goede beoordelingen. Ik heb mijn handelingen kunnen doen, al is het niet alles, maar dat was volgens school geen probleem. Nu kan ik met een gerust gevoel vakantie gaan vieren.

Na het werken ben ik nog even langs de winkel en de cyber. Bij thuiskomst ben ik eten klaar gaan maken, maar mijn macaroni smaakte nergens naar. Ik had er ook geen mix ingedaan dus was het flauw.
Vanavond nog even tv gaan kijken, daar was totaal niks voor dus ben ik gaan slapen.

30/1
Heerlijk uitgeslapen vanochtend. Het was kw voor 10 toen ik uit bed stapte. Eerst even langs het ziekenhuis, ik moet mijn beoordeling van de interne vrouwen nog halen en ik moet mijn kaart nog brengen naar Chirurgie.
Mijn beoordeling ziet er goed uit. Ze was erg tevreden en vond het jammer dat ik niet zolang ben gebleven op de interne vrouwen. Maar ja aan elke periode komt een einde en ik kon niet aan mijn handelingen werken dus daarom ben ik naar de chirurgie gegaan.
Daarna mijn begeleidingskosten betalen, en was ik klaar.

Vanuit het ziekenhuis ben ik de stad ingegaan. Het was druk in de stad en het was prachtig weer. Ik heb een rokje opgedaan, ik had het al eerder gezien, maar niet meegenomen en dus ik dacht laat me toch gaan kijken. Gelukkig hing het er nog en het paste.
Ik ben nog even langs de fotograaf gegaan. In de etalage deed ik leuke ideeën op dus dacht ik laat me even naar binnen gaan. Ik heb vandaag geen foto laten maken. even kijken wat de mogelijkheden zijn en dan kan ik morgen terug komen voor evt. een foto.

Onderweg nog een sandwich gehaald en toen ben ik weer langzaam richting huis gefietst.
Ik ben me op gaan frissen en daarna nog even langs de cyber gegaan.
Bij thuiskomst even gaan relaxen en wat eten klaar gemaakt.

Onderweg nog een sandwich gehaald en toen ben ik weer langzaam richting huis gefietst.
Ik ben me op gaan frissen en daarna nog even langs de cyber gegaan.
Beven tv gaan kijken maar daar was weinig bijzonders op de zien. Dus dacht ik mijn foto’s op de stick te gaan zetten. Op zoek dus naar m’n stick maar nergens te vinden. Ik bedacht me dat ik het als laatste in de cyber heb gebruikt, het begon al duister te worden maar ik ben toch snel op de fiets naar de cyber gegaan om te kijken en gelukkig lag het dus nog daar. Een geluk want daar zitten honderden foto’s op die me dierbaar zijn.

Thuis dus mijn foto’s op de stick gaan zetten en daarna ben ik nog even tv gaan kijken. Ik was mooi op tijd voor American idols. Daarna was er niet veel bijzonders meer voor. Ik ben nog een beetje muziek gaan luisteren en daarna ben ik gaan slapen het was ook al weer vrij laat.

31/1
Vanochtend niet laat opgestaan, want de schoonmaakster komt.
Ik ben me op gaan frissen en even langs de mall gegaan. Ik had nog geen shirt die bij de rok paste dus ben ik het in de mall gaan halen. Ook weer de dagelijkse boodschappen gedaan.
Nadat ik het eten klaar had gemaakt ben ik even gaan rusten het was nog vroeg om naar de stad te gaan.

Tegen 14u ben ik naar de stad gegaan om toch een foto te laten maken. ik vond het toch wel apart en weer eens iets anders. Ook vandaag was het prachtig weer en ook vrij druk.
Op de terug weg ben ik nog even langs de cyber gegaan. het was druk op msn maar naar anderhalf uur was mijn tijd al weer om en ben ik terug gegaan naar huis.
Ik ben een beetje gaan rusten en een beetje muziek gaan luisteren. Daarna gaan zappen maar er was weinig bijzonders te zien.

Tegen 23u zijn Gio, Jordan en Tjille me gaan halen om te gaan stappen. Eerst nog even langs de warung om Simone te gaan halen, maar ze was nog niet start klaar dus moesten we nog langs huis zodat ze zich kon gaan verkleden.

Tegen 12u zijn we aangekomen in Zsa Zsa Zsu. Het is nog vroeg en dus erg rustig.
We zijn begonnen met een tequila en verder gegaan met safari cola. Het was erg gezellig en druk ook in de salsa zaal was het erg druk. We zijn dan ook niet lang gebleven want er was weinig ruimte om daar te dansen.

Terug dus naar de algemene dansvloer. Daar was het ook druk maar er was meer ruimte om te dansen.

Tegen 4 uur zijn we richting auto gegaan. Er was nog iemand die met ons mee reed die we thuis moesten brengen. Gio en Jordan gingen nog wat te eten halen en daarna gingen we richting huis. Tjille had een beetje teveel gehad en was dus dronken. Gelukkig kon hij alles nog binnen houden voor ik thuis was. Daarna heeft hij volgens de verhalen wel overgegeven.

Het was al kw voor 5 toen ik in bed lag. Morgen vroeg opstaan dus ben ik maar snel gaan slapen.


1/2
Het was 8.15 toen ik opstond, nog half in coma van de slaap. Ik b en me op gaan frissen en ben wat gaan eten. Om 8.45 ben ik op de fiets gestapt om naar Leendert en Judy te gaan.
Alles in de auto gezet en iedereen maakte zich klaar voor vertrek om richting Republiek te gaan.

Om half 10 zijn we vertrokken, eerst gingen we nog even langs gopie markt om een aantal boodschappen te halen. En halverwege Lelydorp gingen we langs een kleine markt om wat eten te halen om dit te nuttigen in Republiek.

Zo tegen 11 uur kwamen we aan in Republiek. Eerst even zoeken in welk huisje we precies moesten zijn. Een van de beheerders heeft ons gebracht waar we moesten zijn. Zo langzamerhand kwam ook de rest naar republiek. De spullen werden uitgestald en de hangmatten kregen hun plaatsje.

Jareth en Simone gingen het water in en wij gingen wat eten.
Het was echt een relaxt dagje. Iedereen kon zijn of haar eigen gang gaan, en er was voor een ieder wat te doen.
Zo tegen een uur of 12 was iedereen aanwezig en het was een gezellige drukte. De kinderen in en bij het water en tussen de flinke buien door was het best mooi weer.

Bruce die met de kinderen de regendans deed in het water en de kinderen die oh zo veel plezier hadden. Ja het was echt een gezellige geslaagde dag.

Maar aan elke dag komt een eind en zo ook aan deze. Zo tegen 17u begonnen we de spullen weer op te ruimen en ging iedereen zijn eigen weg. Het was druk op de weg en we zijn daarom ook een hele poos onderweg geweest.

Tegen 21u ben ik dan thuis afgezet door Jordan en Simone en was ik na een voldane dag ook wel moe.

2/2
Mijn eerste vrije week. Geen stage en geen verplichtingen maar mijn eigen weg kunnen gaan.
Ik heb vandaag dan ook lekker rustig aan gedaan. Eerst even een beetje uit gaan slapen en de was gedaan. De was voor vandaag was al gedaan dus moest ik zelf de nodige wasjes gaan doen.

Vanmiddag wilde ik naar de cyber gaan, maar helaas hadden ze problemen met het net dus moest ik naar de andere cyber. Deze was wel een eindje verder en het was behoorlijk warm.
Daar was gelukkig wel internet en ook skype. Ik dacht even te skypen, maar duidelijk geen verstand van dus duurde het even voor het daadwerkelijk werkte.
Na het internetten ben ik naar Leendert en Judy gelopen, dit was voor mij dichterbij dan mijn eigen appartement.

Vanavond gingen we met Simone, Leendert, Judy, Velice, Bruce, Michelle en Aqiel naar de mall. Ook zeker weer ontzettend gezellig. Van Leendert en Judy kreeg ik een nieuw stel slippers, omdat ik volgende week weg ga. Daarna zaten we nog even bij Zeeland Coffee beanery, waar het ook erg gezellig was.

Toen we thuis kwamen heeft Simone me weer terug gebracht.
3/2
Vanmorgen ben ik vroeg naar de stad vertrokken. Ik had een foto laten maken die ik op kon komen halen. Ik voelde me niet echt lekker en ik had de stad ook snel gezien.
Toen ik thuis kwam ben ik gaan liggen, maar m’n hele hoofd bonkte. Ik ben even bekomen en ben daarna naar het internetcafé gegaan.

Bij terug komst kwam ik er al snel achter dat ik m’n usb stick was vergeten, maar toen ik terug fietste was het er niet meer. Hopelijk is het ergens weg gelegd en vinden ze het alsnog.

Verder heb ik vandaag ook echt niet veel gedaan omdat ik me niet fit voelde. Ik ben dus wat tv gaan kijken en wat gaan rusten.

Veel heb ik niet geslapen, ik voelde me erg warm en zweefde zowat m’n bed uit, het leek me echt niet goed. Ik ben toch een beetje proberen te gaan slapen en morgen zullen we wel zien.

4/2
Toen ik vanochtend uit ben kwam, heb ik Judy gebeld. Ik voelde me zo akelig dat ik me toch maar even moest gaan melden bij de huisarts.
Judy was bereid en Simone is me komen halen. Judy had inmiddels al een afspraak gemaakt. Toen we bij de huisarts waren is Judy ook al redelijk snel gekomen.
Volgens de huisarts was het een griep en ik had flink koorts. Ik heb medicijnen mee gekregen een hoestdrank en medicijnen tegen allergie. Vraag me niet wat ik daar mee moet maar ze zal het wel weten.

Toen ik vanochtend uit ben kwam, heb ik Judy gebeld. Ik voelde me zo akelig dat ik me toch maar even moest gaan melden bij de huisarts.
Judy was bereid en Simone is me komen halen. Judy had inmiddels al een afspraak gemaakt. Toen we bij de huisarts waren is Judy ook al redelijk snel gekomen.
Volgens de huisarts was het een griep en ik had flink koorts. Ik heb medicijnen mee gekregen een hoestdrank en medicijnen tegen allergie. Vraag me niet wat ik daar mee moet maar ze zal het wel weten.

We zijn direct bij de apotheek aangegaan om de medicijnen te gaan halen en Judy en Simone hebben me daarna weer naar huis gebracht. Ik ben m’n medicijnen gaan slikken en ik ben gaan liggen.

Vanavond kwam Simone met oma Saouto brengen. Ja er wordt goed voor me gezorgd, ik heb niks te klagen.

Nadat ik wat heb gegeten ben ik weer gaan liggen en ben ik even gaan zappen.

5/2 6/2 en 7/2
Deze 3 dagen ben ik alleen maar thuis geweest. Ik kon amper mijn bed uitkomen. Ik had behoorlijk hoofdpijn en als ik m’n bed uit ging, kon ik regelrecht naar het toilet.
Zo jammer, heb ik 2 week vakantie en dan breng ik de eerste dagen in m``n bed door.
Zaterdag belde Judy nog een paar keer hoe het met me ging. Zaterdag wilde ze nog eten bij me laten brengen. Ik wist dat ik niks binnen hield en dat het eten me ook niet smaakte. Ik zei dan ook dat dit niet hoefde. Later belde ze nog even om te horen hoe het ging. Dus eigenlijk 3 eenzijdige dagen met weinig sensatie. De tv heb ik zo nu en dan even aangehad en ik heb veel geslapen. Dus ik ben echt bijgekomen deze dagen. Zo nu en dan er even uit om wat te drinken te halen.
Zaterdag even naar de winkel geweest. De heenreis ging nog wel maar de terugweg viel me wel zwaar. Het is maar een heel klein eindje om te lopen en ik ben ook zo heen en weer. Maar m`n maag was overstuur en het was dus geen goed idee om even snel heen en weer te gaan. Toen ik terug kwam stond de buurman in de gang en was dus wel even in voor een praatje. Ik zei dat ik me niet fit voelde en dat ik naar binnen moest omdat m``n maag overstuur was. Ik ben dus snel naar binnen gegaan en was inderdaad net op tijd binnen. Daarna ben ik nog even gaan liggen om bij te komen.


8/2
Ook vanochtend even bijgekomen. Gelukkig voel ik me vandaag stukken beter. Ik kan in ieder geval weer op de been zijn.
Mijn beltegoed was op dus ik moest even de deur uit om te goed te halen. Het was lekker om even op de fiets er op uit te gaan ik was er ook nog niet uit geweest. Het was slecht weer en het had al de hele dag geregend. Gelukkig was het even droog en kon ik even de deur uit.
Later belde Jordan nog om te vragen wat ik deed. Jordan is me even op komen halen en ik heb daar ene dik uur even gezeten. Er was nog een neef van hem. Later bracht hij me terug want we moesten ons klaar maken voor het feest van vanavond.

Tegen 6 uur zijn Gio, Jordan en Jareth me komen halen, om naar een feest te gaan. Een neef van Jordan was jarig en had een groot feest. Hij woont in Nederland en was voor een poosje hier.
Het feest was echt ontzettend gezellig, er waren veel mensen. We konden eten en drinken wat we wilden en we zijn zo wat de hele avond op de dansvloer geweest. South South West was uitgenodigd om het feest compleet te maken. Echt een hele gezellige groep die het feest wel wist te maken.

Zo tegen een uur of half 12 zijn we weer richting auto gegaan. Toen we bij de auto waren zagen we dat de lens was gestolen. Jordan heeft direct zijn ouders gebeld en daarna de politie.
Leendert zal morgen aangifte gaan doen. Hij werkt bij de politie dus hij kan dat snel even gaan doen en weet de procedure. Daarna hebben ze me thuis afgezet en ben ik gaan slapen.

9/2
Mijn laatste dagen zijn ingegaan. Nadat ik een beetje uit heb geslapen, ben ik richting ziekenhuis gegaan. Ik moest mijn uitslagen halen van de urine kweek en sediment.
Ik was eigenlijk te laat dus vandaag konden ze me niet helpen. Die dokter heeft maar een spreekuur tot 11u.
Ik ben dus weer weg gegaan ik ben vanmiddag gaan internetten en de dagelijkse boodschappen gehaald. Vanmiddag ben ik thuis geweest om het een en ander alvast op te ruimen wat ik niet meer nodig had.

Vanavond tegen 20.30u zijn Gio en Jareth me gaan halen. Simone is vandaag jarig en geeft haar feest in de warung. Het was gezellig en ook vrij druk. Eerst hebben we gegeten. Er was een koud buffet. Daarna tegen half 10 zijn we naar binnen gegaan om Gooische vrouwen te kijken. Vast prik op maandag avond. Vanavond zal de laatste keer zijn dat we dit samen zullen zien.
Daarna zijn we weer naar de warung gegaan waar we nog even bij de anderen hebben gezeten. Het was rond 23u dat Gio en Jordan me weer naar huis brachten.
10/2
Vanochtend ben ik al vroeg naar het ziekenhuis gegaan. Ik was 9u aanwezig en zo tegen half 10 ben ik naar binnen gegaan. Mijn uitslagen waren binnen. Een flinke urineweginfectie is het geweest. De bezinking moest tussen de 0 en de 5 zijn, maar die van mij was 250. Ik moest nog een keer mijn urine laten testen om te kijken hoe het er nu voor stond. Dus ik naar het lab om een potje, maar niet denken dat ik naar de wc kon. Ik ben naar beneden gegaan om wat te gaan drinken, maar nog geen resultaat. Op een gegeven moment belde de dokter al waar ik bleef. Haar spreekuur liep maar tot 11u. Ze had al een recept voorgeschreven, dus dit ben ik alvast gaan halen. Ik weer terug naar het lab, inmiddels was het al half 12 dus ik dacht ik blijf niet langer dus ben ik weg gegaan. Ik had de kuur al binnen dus voor mij geen reden om nog langer te wachten. Met de kuur zal het wel weer over gaan. Ik maak me daar niet meer druk om.

Toen ik terug kwam van het ziekenhuis ben ik naar pannekoek en poffertjes gegaan om een pannekoek te eten. Deze was best machtig, ze heeft het voor me ingepakt en ik heb het meegenomen naar huis.

Ik ben nog even langs een foto winkel gegaan om een foto uit te laten printen die ik nodig had voor mijn collage. Deze wordt voor me uitgeprint en ik kan het vanmiddag gaan halen.

Ik ben naar huis gegaan en mijn spullen thuis gebracht. Daarna ging ik even langs het internetcafé om te kijken of ik alvast in kan checken, maar helaas ging dat niet want ik was te vroeg.

Zo tegen 3 uur ben ik richting foto winkel gegaan om mijn foto te gaan halen. Daarna ging ik mijn fiets inleveren. Ik was een dag te laat en eigenlijk was dat dag huur, maar ze keken het door de vingers en ik mocht gaan. Ik heb de taxi gebeld om te komen halen, want nu ik geen fiets meer heb moet ik alles met de taxi gaan doen.

Ik heb mijn pannekoek opgewarmd en daarna ben ik met foto``s bezig geweest. Mijn collage een beetje veranderen.

Vanavond kwam een van de buur jongens om te vragen of ik mee wilde doen met een kaart spelletje. Ze hadden alleen geen kaarten en wilden gaan halen, maar ik had wel dus konden we gaan spelen. Het was best gezellig, alleen een van ze sprak Frans en dat kan ik niet verstaan, maar gelukkig spraken de anderen ook Frans en konden het mij dus vertalen.

Toen het tijd was om te gaan eten ben ik ook naar mijn kamer gegaan. Later hebben ze me weer gehaald om even voor te zitten. We hebben wat foto``s gekeken van die jongens en hebben daar gezellig met z``n 3-en gezeten. Zo tegen 23u ben ik terug gegaan naar mijn kamer.

11/2
Vanochtend ben ik voor gaan zitten. Ook de buurman zat voor dus ik heb een hele poos met mijn buurman zitten praten over van alles en nog wat. Later is hij weg gegaan en ben ik bezig geweest met verhalen.

Ik heb wat gegeten en heb een taxi gebeld. Ik moest nog een cadeautje halen voor Leendert en Judy en Bruce en Michelle. Daarna ben ik naar een internetcafé gegaan om te gaan skypen.

Bij terug komst even tv gaan kijken. Ik had met Gio afgesproken dat ze me kwamen halen om vanavond Idols te gaan kijken. Later belde Judy dat ik me netjes moest gaan kleden want ze wilden ergens gaan.

Later toen we allemaal klaar waren om te gaan, werd me duidelijk dat Leendert en Judy 20jaar waren getrouwd, dus hadden we een etentje. Het was echt gezellig zo met elkaar. Ik heb ze nog een cadeautje gegeven omdat ik morgen weg ga. Judy, Gio en ik waren wel even emotioneel. En voor ook Leendert emotioneel werd zijden we dat we maar snel moesten gaan bestellen voor iedereen zat te huilen.

Het was echt gezellig we zaten bij een barbecue tentje. Het duurde alleen even voor we ons eten kregen. Na het eten zijn we naar Mac Donalds gegaan om een ijsje te gaan eten.
Later zijn Gio, Jordan, Jareth en ik gaan rijden. Bij de waterkant gingen we er even uit om foto`s te gaan maken van een boot die daar op het midden van het water lag.

Bij de auto hebben we nog een paar laatste foto``s gemaakt en ben ik naar binnen gegaan.

12/2
Ik was om half 8 al wakker, en kon echt niet meer slapen. Ik ben tekenfilms gaan kijken, daarna heb ik mijn laatste spullen in de koffer gegaan.
Tegen 11u kwam Gilbert langs om afscheid te nemen. Dat viel me zwaar toen hij weg ging. Ik had toch een goede band met hem opgebouwd en we konden het goed met elkaar vinden.
Ook hij had het er even moeilijk mee. Hij was aan het werk en moest gaan leveren dus hij moest verder.

Ik heb Jeffry gebeld om te komen halen. Hij heeft me naar Judy gebracht en daar ben ik de hele dag geweest. Judy had het eten al klaar en later ging ze met Aqiel even slapen.
Simone en Djinn zijn nog even geweest en hebben ook afscheid genomen.
Tegen half 4 heb ik afscheid genomen van Leendert, Judy, oma en Jareth. Dat voel me zwaar, ik ben altijd bij ze geweest en we hadden zon goede band. Ik was daar kind aan huis en ik noemde ze ook mijn Surinaamse ouders. Ook Judy had het er moeilijk mee en ging snel weer de kamer in.

We zijn Gio gaan halen bij de mall en toen zijn we richting Zanderij gereden. Onderweg was het druk dus konden we niet snel door rijden. Aangekomen op Zanderij ben ik mijn koffer weg gaan brengen en heb ik ook afscheid genomen van Gio en Jordan. Mijn beste vrienden waar ik ook altijd mee samen was. Een laatste brasa en toen was het tijd om vaarwel te zeggen. Ik ging door de deuren en daarna heb ik ze niet weer gezien.
Ik heb me aangemeld en mijn paspoort laten zien. Daarna moest ik nog een hele poos wachten om uiteindelijk door de deuren te gaan en het vliegtuig in te stappen.

Een heel gedonder nog bij de controle. Ik moest al mijn sieraden af en toen ik dacht door de poort te kunnen moest ik ook nog mijn riem af doen, en toen ik dacht klaar te zijn piepte dat ding nog. Bleek dat ik nog mijn foto camera nog in mijn zak had. Dus eindelijk al mijn spullen weg en toen kon ik gaan.

Het was 20.05 toen het vliegtuig eindelijk omhoog ging. Een lange vlucht gaat beginnen.
De vlucht is goed geweest. We kregen voldoende te eten en te drinken en tussendoor heb ik kunnen slapen.

13/2
Eindelijk na een lange vlucht van 8 uur stonden we weer op de grond. Toen we het vliegtuig konden verlaten duurde het nog een hele poos voor ik mijn familie weer kon zien. Eerst langs de douane waar we nog gecontroleerd werden. Later nog weer het paspoort laten zien en een heel eind lopen om de koffers te gaan halen. Ik ben maar met mensen mee gelopen want ik wist ook niet hoe en wat en waar.

Eindelijk op de plaats waar we de bagage konden halen. Het duurde even voor ik mijn koffer had. Daarna ben ik door gelopen door de aankomst hal. Helaas kwam ik door de verkeerde uitgang dus mijn familie stond niet waar ik ze had verwacht. Na even contact te hebben gehad kon ik ze eindelijk in mijn armen sluiten.

De aankomst was helaas niet zo als ik me had voorgesteld. Mijn moeder moest me met pijn in het hart vertellen dat mijn geliefde buurvrouw is overleden. Het was dus een emotionele ontmoeting wat zo anders had kunnen verlopen.

Buurvrouw was zo blij dat ik weer naar huis zou komen. Ze kon niet meer wachten en zat al weken te wachten. En ze was al druk aan het aftellen. Elke keer even een smsje “Tijkje je komt bijna thuis, ik kan niet meer wachten tot ik je weer zie”. Nu helemaal geen sms je meer, geen verhalen om met hun te delen. Geen snel bezoekje meer en niet even gezellig naar het dorp.

De thuiskomst was nog emotionerel, want ik moest langs buurman. Hij stond ook op me te wachten. Hij brak helemaal toen hij me zag. De eerste keer dat hij zo emotioneel was. De band met de buren was zo sterk, ik was gewoon als een dochter en zo voelde het ook.

Ik ben wel erg blij dat ik thuis ben als ze maandag wordt begraven.

Later op de middag kreeg ik allemaal bezoek. Oom en tante en mijn nicht en haar man, beppe en mijn zus met de kinderen en mijn vriendin. Ook mijn broertje en zusje kwamen vol verwachting thuis. Al zo blij dat ik er weer was. Verhalen delen en cadeautjes uit geven.
De beestjes weer even flink gegroet. Die zien er goed uit, mijn broertje heeft er goed opgepast. Dat was wel een dikke brasa waard.

Ook vanavond kreeg ik bezoek van kennissen. Het was weer erg gezellig en super leuk dat ik ze weer zie.

Het is erg koud hoor ik moet erg wennen aan het weer en aan het tijdsverschil. Ik had ook erg last van mijn ogen. Niet alleen omdat ik moe was maar ook omdat het zo emotioneel was vandaag. Ook moet ik weer wennen aan mijn slaapkamer. Het is ijs koud en er is geen waaier meer naast me die staat te draaien. Nu moet ik me warm toe dekken en warme nachtkleding aantrekken.

Morgen weer visite en zondag ga ik naar mijn vriendin die ziet er ook zo naar uit om mij weer te zien.

14/2
Vanochtend kreeg ik al mijn eerste telefoontje van de thuiszorg. Ben ik al thuis dan??
Ik heb ze gezegd dat ik net terug uit Suriname ben en dat ik nog niet klaar ben om te gaan werken. Ik ben nog niet eens gewend aan iedereen en aan het ritme.
Vanmiddag weer voor het eerst naar het voetbal. Wat moet dat wennen, iedereen weer blij mij te zien en ik weer blij om weer een voetbal wedstrijd te zien. Maar het viel tegen hoor. Het voetbal niet alleen maar ook de kou. Ik zat te bibberen op de tribune. Maar ik wilde naar het voetbal en ik zal er ook aan moeten geloven dat ik van 30 graden na 2 graden ga.

Na het voetbal heb ik weer mijn keyboard aangezet. Ook dit heb ik ontzettend gemist, en ook hier moet ik weer even aan wennen.

Vanavond zijn Cees & Gerda geweest. Ook erg leuk om ze weer te zien en ze weer te spreken. Ik ben blij dat ik dinsdag weer naar het kinderkoor kan en dat ik de kinderen weer kan ontmoeten.

Dus mensen ik mis mijn vrienden en familie ontzettend, maar ik ben ook erg blij weer thuis te zijn en alle eigen familie en vrienden weer te zien.
Ik heb een ontzettend leuke tijd gehad in Suriname, een tijd die ik nooit weer zal vergeten.

Familie, vrienden bedankt voor alles. Voor de geweldige tijd en jullie opvang. Ik zal jullie missen.

Liefs Tijkje

  • 16 Februari 2009 - 10:00

    Mem:

    Wij zijn allemaal weer blij dat je thuis bent.Ook al was dit weerzien anders dan wij van te voren hadden gedacht.Liefs mem

  • 16 Februari 2009 - 15:07

    Laura:

    Heey Tijk!
    Wat een verhaal weer! Leuk om even door te lezen! :-D
    Die kou, dat went niet hoor! Dus kleed je maar warm aan! ;-)
    xx Lau

  • 16 Februari 2009 - 15:33

    Roelina:

    jah niks te danken hoor.

    fijn dat je weer thuis bent.

    je vermeld er niet bij dat je de verkeerde gate had genomen he

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tijkje

In september ga ik voor 20 weken stage lopen in Suriname. Ik heb hier voor gekozen, om zo ervaringen op te doen in het buitenland. Het lijkt mij een geweldige kans om mij hier verder te ontwikkelen als beginnend verpleegkundige. Ik hoopmet deze site mijn vrienden en familie op de hoogte te houden van mijn ontwikkeling in het verre Suriname.

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 2371
Totaal aantal bezoekers 20005

Voorgaande reizen:

04 September 2008 - 13 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: