Moengo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu Moengo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu

Moengo

Door: Tijkje

Blijf op de hoogte en volg Tijkje

22 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

16/10
Vanmorgen weer vroeg aan de arbeid. Het was rustig op de afdeling. ik heb 2 kinderen gebaad en op het moment dat ik bezig was een kindje te voeden, spuugde het alles weer uit, dus zat helemaal onder de melk en slijm. Heb het weer droog kunnen maken maar het werkt niet prettig. Op de zuig werd er een infuus via de navel ingebracht hier ben ik even wezen kijken. Ik vond het wel bijzonder om het zo te zien bij een prematuur kindje.
Verder heb ik een opname gedaan en rapportage bij gewerkt. Verder was er op het werk niet veel bijzonders. Nog 2 weken en dan ga ik naar de interne vrouwen, hopelijk heb ik hier meer te doen en kom ik wel aan mijn doelen.

Vanmiddag naar de mall geweest ik heb eten gehaald voor vanavond. Vanavond naar de salsa geweest en daarna naar de havanna stappen. Het was erg gezellig in de havanna. Het was best druk en we hebben ons zeer vermaakt.

17/10
Dit weekend gaan we met Ferry naar Moengo. Vanmorgen werden we om half 12 gehaald door Ferry en z’n opa. De weg naar Moengo was slecht en we waren 2 uur onderweg. Onderweg kwamen we een hond tegen met een aapje op zijn rug. Dit was een mooi gezicht maar helaas geen foto gemaakt.

Rond 13u kwamen we aan in Moengo. Eerst gingen we naar Cassa Blanca, waar we kennis maakten met het keuken personeel en waar we wat te drinken kregen. We maakten kennis met Martin, een neef van Ferry. Toen zijn we naar zijn familie gegaan, en hebben daar kennis gemaakt. Daarna gingen we eten op Cassa Blanca. Om 17u gingen we het bos in, Opa, Ferry, Martin, Laura, Ellie en ik. We hebben hier wat rond gereden en gelopen en naar wild gekeken maar konden nog niets ontdekken. Toen het bijna donker werd, gingen we terug naar de truck. De jongens maakten alles gereed om het bos in te gaan jagen. Wij zaten achter in de bak, het regende maar omdat wij tegen de achterkant aanzaten, bleven we redelijk droog. We reden langzaam, om zo goed te kunnen zien of we wild zagen. Zo nu en dan stopten we omdat een van ons iets zag en gingen de jongens het bos in. Op een gegeven moment rond 20.30 zag de vader van Martin iets in het bos en de truck werd gestopt. Martin zijn vader, Martin en Ferry gingen het bos in om te kunnen zien wat het was. Een schot volgde en nog een en toen kwamen ze terug met een hert. Er werden foto’s gemaakt en iedereen heeft het goed kunnen bewonderen. Dit hert ging met ons mee om er wat van te kunnen maken.
Zo reden we nog een paar uren. Er werd veel gezien en geschoten maar we hebben verder niets meer kunnen vangen. Het was een mooie ervaring en we hebben erg van de rit genoten. De eerste keer dat wij hebben gejaagd en ook nog met resultaat. De weg werd weer voorgezet en we gingen terug het was inmiddels al 12u geweest. De terugweg was koud en het duurde vrij lang, we reden niet snel want we konden van alles nog tegenkomen.
Rond 1 uur kwamen we terug bij de familie van Ferry. Hier aten we bami en pizza en dronken wat. Toen we terug kwamen in ons eigen trailer, gingen we kaarten. Ferry, Martin, Laura, Ellie en ik. Het was zeer gezellig en we hebben enorm gelachen. Laura was erg moe en ging tegen 4 uur in bed. Wij speelden verder eenendertigen en ezelen. Vooral ezelen was erg leuk je krijgt 4 kaarten in je hand en een daarvan moet je doorschuiven. Als je dan 4 kaarten hebt van hetzelfde plaatje dan heb je kwartet en zet je je duim op tafel. Degene die de laatste is heeft de letter E. Martin was steeds de pineut en was telkens de ezel. Maar wij maakten er ezeltje van omdat het spel dan al snel was afgelopen. Op een gegeven moment werd het varkentje en rundertje. Tja het was zo gezellig dat we er van alles van konden maken en Martin werd voor alles uitgemaakt. Zo gingen we een tijdje door en toen was het inmiddels al weer half 6.

18/10
We besloten om het bos in te gaan, om aapjes te gaan kijken. Laura lag in bed en wij gingen op weg. In het bos aangekomen zagen we veel apen die heen en weer sprongen in de bomen en van boom naar boom gingen. Ferry heeft er een kunnen vangen maar deze kwam niet uit de boom omdat hij zijn staart had vastgezet. Maar Martin en Ferry zijn gaan kijken en kwamen uiteindelijk met de aap terug. Iedereen weer met het diertje op de foto met het geweer ernaast. Later vingen we nog een vogel en zijn weer verder gereden. In het bos kwamen we een man tegen die bezig was een konijn te vellen en schoon te maken.
We gingen toen weer verder en hebben Laura gehaald, om in cassa blanca wat te gaan eten.

Na het eten zijn we naar Martin gegaan, we zaten wat te zitten en duurde ons te lang, omdat Ferry met nog een paar met de truck bezig waren. Wij zijn toen maar naar de winkel gegaan, om beltegoed te gaan halen. Daarna gingen we terug naar de trailer en zijn een kerst film gaan kijken. Midden in de zomer hier haha, maar het was wel mooi. Ferry belde om te horen waar wij bleven. Hij heeft ons toen samen met Martin gehaald en toen gingen we naar Albina. Albina ligt tegen de grens van Frans Guana. Hier was het erg leuk. Bij het water langs geweest en mooie foto’s kunnen maken. Hier hebben we wat rond gekeken en toen gingen we terug naar Moengo. Terug op Moengo zijn we ons om gaan kleden om te gaan zwemmen. Er was een zwembad achter onze trailer. Hier hebben we genoten van het heerlijke water en hebben we gezellig zitten kletsen.
Terug van het zwemmen gingen we naar Martin en zijn familie. Martin had de barbecue aangezet met het vlees van het hert wat we vrijdag avond hebben gevangen. Het vlees vond ik niet geweldig, het was taai, maar ik heb het geprobeerd, dit was de eerste keer dat ik hert heb gegeten, en dan ook nog een die we zelf hebben gevangen. Het was weer zeer gezellig, we hebben terug gekeken naar wat we hebben gedaan en ontzettend gelachen. Een geweldige ervaring om dit allemaal mee te kunnen maken in het verre Suriname.

Tegen 22u gingen we terug naar de trailer, Ferry, Martin en wij drieën. Hier gingen we weer kaarten en gezellig zitten drinken. Zo zijn we door gegaan tot een uur of 2. Ellie was erg moe en ging al eerder. Wij hebben het ontzettend gezellig gehad en Martin was weer constant de ezel. Wij waren allemaal ontzettend moe en Martin zakte steeds weg. Op een gegeven moment wilden we tandpasta gaan halen, maar hij werd toch steeds weer wakker. We hebben gewacht tot hij goed sliep. Hij riep nog Tijkje, Tijkje, Tijkje en weg was hij. Hij begon direct te snurken. Ellie werd wakker omdat ze in de woonkamer niets meer hoorde dus die kwam weer het bed uit. Ferry en Laura gingen tandpasta halen en Ferry smeerde tandpasta op zijn lip. Het duurde even en toen werd hij wakker, omdat Laura met een papiertje ging kriebelen. Een mooi gezicht en we hebben ontzettend gelachen, en mooie actie foto’s kunnen nemen. Op een gegeven moment was het 2 uur en we waren allemaal ontzettend moe dus zijn we maar naar bed gegaan.

19/10
We hebben niet lang geslapen want om 6 uur gingen we het bos weer in om apen te kijken. We hebben geen apen kunnen zien. Maar wel genoten. Ellie, Laura en ik mochten ook schieten en schoten op een flesje en op takken. Mooi om dit mee te maken. Nu hebben we ook een idee hoe dat gaat. Rond half 9 waren we terug. We zijn naar cassa blanca gegaan om te gaan eten. Toen we terug kwamen bij Martin en familie, was er een sleutel zoek van een busje. Hier hebben ze lang om gezocht maar niet gevonden. Tegen 11.30 zijn we weg gegaan terug naar Paramaribo. Een lange rit weer terug in de auto. We hebben allemaal wat kunnen slapen, tja we hebben ook niet veel slaap gehad dus we hadden wat in te halen.
Toen we terug waren in Paramaribo werden we afgezet bij de familie van Ferry. Hier vandaan gingen we naar Judy en haar familie. We wilden eigenlijk naar republiek gaan, maar daar was geen plek meer dus zijn we hier de hele avond gebleven. tegen 16u zijn Ellie en Ferry rotti gaan halen. We hadden allemaal wel weer zin in wat na zon lange rit in de auto. We gingen kaarten met de rest en we hebben gebarbecued en weer gekaart. Een gezellige boel zo met zijn allen. We zagen de foto’s terug die we het weekend hebben gemaakt en veel gelachen om bepaalde foto’s. het duurde niet lang voor Ferry lag te slapen op de grond met zijn benen op een stoel. Dit was voor ons een mooie kans om tandpasta te gaan smeren. Op het moment dat Laura, Ellie en Giovanna om een doekje zochten werd Ferry net wakker en had al snel door dat het tandpasta was, dus helaas hebben we daar geen actie foto van kunnen maken.
Rond 22.00u gingen Jordan, Giovanna, Laura, Ellie en ik om een ijsje. Alles was zowat dicht maar de mc donalds niet dus zijn we hier heengegaan om ijs. Toen we terug kwamen lag Ferry al weer te slapen. Wij zijn toen een film gaan kijken. Het duurde voor ons ook niet lang voor we moe werden en zijn toen maar terug gegaan.

20/10
Vanmorgen heerlijk uitgeslapen, we gingen om 11u naar Judy en de familie. Judy was jarig en ik had een kaart gemaakt waar we geld in hadden gedaan. Laura was gister haar tas vergeten en ook die moesten we halen. Bij binnenkomst konden we gelijk aanschuiven. Judy had soep gemaakt en hier in Suriname wordt je overal uitgenodigd om te gaan eten. Eigenlijk kunnen ze de hele dag wel eten. Na het eten zijn we met Jordan en Giovanna naar het onafhankelijkheids plein gegaan. het was vandaag de dag van de chinezen. Het is 155 jaar geleden dat de Chinezen zich hebben gevestigd in Suriname. Het was ontzetten warm, maar we hadden paraplus mee om ons te beschermen tegen de zon. We zaten gezellig met ons allen. Een poos later kwam ook Ferry. Hij was thuis in slaap gevallen dus was daarom ook later.
Er waren veel shows. Eerst was er zang en muziek en bandjes. Tegen 18u begon de grote show. Veel zang weer met een kinderkoor van 100 kinderen van verschillende culturen. Er was karifesta met verschillende culturen en de president en zijn vrouw waren er. Daarnaast waren er verschillende voorzitters van verschillende verenigingen. Het was zeer gezellen en hebben genoten van de muziek. Er waren shows met de draak die dan werd geleid door de Chinezen.

Rond half 9 was er vuurwerk. Dit was nog maar een klein deel van wat we in december zullen zien.
Toen we terug gingen was het super druk, we konden nauwelijks weg komen. Uiteindelijk is het ons toch gelukt. We gingen met Jordan en Giovanna poffertjes eten. We hebben herinneringen opgehaald van het weekend in Republiek. Het moment dat we dronken waren. Gelukkig wist ik alles nog en kon ik er over mee praten haha.
Om 22.30 waren we terug en is Giovanna achter ons aangereden. Ze vertrouwden het niet dat we met z’n drieën zo laat nog de straat op gingen. Wel lief dat ze zo om ons denken.
Het was inmiddels al na 23u toen ik ging slapen.

• 22 Oktober 2008 - 21:43

Mem:

hoop dat je snel een beter huisje hebt gevonden vond het leuk om je verhaal te lezen het is voor ons allang bed tijd geweest maar heb nog met jelske gesproken. wie weet heb je sel ander onderdak gevonden blijf op de hoogte hou je haaks nog 14 dagen komen we aan vliegen ha ha liefs van ons allemaal uit harekietenland

• 23 Oktober 2008 - 19:21

Cees En Gerda:

He meissie, hier eindelijk een berichtje van ons.Je maakt heel wat mee daar jonge jonge.
    Het bevalt je goed daar dus.Mooi dat het goed daar met jou gaat, met ons gaat het ook goed wel druk maar jij kent ons.
    Pas goed op je zelf daar zover weg en tot een volgende keer.
    hvj xxx.Cees en Gerda. Gods Zegen

• 24 Oktober 2008 - 10:21

Roelina:

lees wel weer leuke weekend gehad!!!
    Dus nu ook eens hert gegeten haha.

hou het rustig

xxx

• 24 Oktober 2008 - 20:10

Mem:

gelukkig is alles weer op zn pootjes tercht gekomen heel veel plezier op je nieuwe kamer met dank aan tante judy doe ze daar de groetjes van ons hoop snel kennis met jou vrieden kring te maken super nu de vliegreis nog,maar komt vast goed vliegen om kw over 12 uur bij ons is al verrekend dan weet jij hoe laat we aankomen houden contakt morgen naar voetbal stuur je de eindstand we moeten thuis tegen exselsior ben benieuwd hoe de bal morgen rolt prettig weekend doe rustig aan hou van jou liefs van ons allemaal x je pa ma zus en broer

• 25 Oktober 2008 - 15:12

Simon Ineke:

hoi tijkje het was een heel lang verhaal hoop dat je het naar je zin hebt zo te lezen wel groetjes van ons allemaal

• 26 Oktober 2008 - 11:22

Freerk & Sita :

Was dat hert lekker?Maar goed oefenen dan schiet je er straks zelf ook eentje.Nog een paar weekjes,en dan heb je weer wat fam om je heen.Maar zo te lezen verveel jij je daar niet.Nou de groetenis.

• 26 Oktober 2008 - 19:16

Janika:

hey tyk
    je hebt inmiddels alweer heel wat mee gemaakt..super om al je belevenissen zo steeds te lezen..dus het hert smaakte wat taai haha..vond je et niet sneu dat ze dat arme hertje schoten..zou ik wel vinden..
    mooi dat je strax naar de vrouwen intern kunt kan je daar ook weer wat van opsteken dan heb je ook meer te doen de hele dag dat zou wel mooi zijn.en ook ontzettend leuk voor je dat je zo'n leuke groep hebt waar je daar mee om kunt gaan.
    wij hebbe gister trouwens gelijk gespeeld 1-1 tegen opende..was een leuke wedstrijd vond ik zelf hahah.
    groetjes en
    liefs van janika en ook de groetjes van edwin

• 27 Oktober 2008 - 13:30

Mem:

zal mn koffer deze week nog pakken vreemd id het is hier koud en regent van de winterjas naar de korte broek kan het me nog niet voorstellen,maar zullen het wel zien goed van de buurman dat jou klamboe ook weer hangt kun je tenminsten met de mond open slapen neem ook klamboe mee je weet nooit wat er in mn bed kruipt s nachts wil het ook niet weten anders doe ik geen oog dicht dus st st tot horens liefs van ons allemaal mem

• 28 Oktober 2008 - 21:51

Mem:

was net nog ff buiten je wilt het niet weten dat word morgen ramen krabben hier vriest het onvoorstelbaar maar waar we zoeken dus maar snel de zon op ha ha nog 1 week spreek jenog via mail msm en sms
    groetjes uit harkema van ons allemaal

• 29 Oktober 2008 - 18:35

Jelske:

Hey zus,

Zo te lezen heb je al weer vele ervaringen opgedaan. Is het inmiddels al wat drukker op de afdeling? Nog 4 stageopdrachten dan zijn mijn opdrachten ook voldoende. Waarschijnlijk mijn volgende stage mooi dichtbij: de boge of suyderhuys. Dat zou wel mooi zijn.

Succes liefs Jelske

• 31 Oktober 2008 - 19:42

Loekie:

Hallo Tijkje,

wat fijn dat je het zo leuk hebt daar!Wat een prachtig avontuur! Het weer is daar heel wat beter dan hier, brrrt, voor mij de minste periode, geef mij de zon en de warmte maar.
    Zo nu en dan zie ik je rode autootje voorbij komen en dan denk ik even aan jou.Je ouders komen nu heel gauw naar je toe, dat lijkt me ook super leuk voor jullie allemaal, dan kan je het later nog beter delen met elkaar als je weer terug bent.
    Ik wens je nog een hele mooie tijd en veel plezier straks met elkaar!
    veel liefs en groetjes,
    Buurvrouw Loekie ut harkietelandsje ;-))

• 31 Oktober 2008 - 20:20

Mem:

hallo schat na het weekend gaat het snel dan word het aftellen.morgen naar groningen je hoort de eindstand van mij via sms hoop dat het dan wat warmer is heb winter dekbed al weer uit de kast,t is koud het mag voor mij wel weer voorjaar worden kan er niet aan wennen eerste verkoudheid al weer gehad en het is nog maar november.
    wie weet rijden wij in januari de elfsteden tocht wel.
    nou ja wij, ik niet dus blijf wel zitten met warme chocolade melk met de hoefjes in geiten wollen sokken wie weet. sil ut barre wa sil ut sisse piet wiet ut ik net wie matte moarn mat wer us ien ut waar sjin. wiet neie wikke wot ut waar wut smoor hiet.koarte broeke tiid ut gjit oan.
    ut leafde fan us allegjer.