PingPing - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu PingPing - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tijkje Meulen - WaarBenJij.nu

PingPing

Door: Tijkje

Blijf op de hoogte en volg Tijkje

16 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

10/10
Vanmorgen vroeg op, ik ging om half 7 onder de douche en daarna gingen we gezamenlijk eten. Even opruimen en nog even alles klaarzetten. Rond half 8 werden we gebeld dat we iets later werden opgehaald. Maar tegen 8 uur was Chapeau aanwezig. Chapeau is de gids die met ons mee gaat naar Ping Ping. Ping Ping ligt op een rechte lijn getrokken vanuit Atjoni op een afstand van ongeveer 78 km af. Martha moest nog snel even naar de winkel en toen was het dan half 9 toen we vertrokken richting Atjoni, waar we met de boot verder zullen gaan naar Ping ping. We gingen Lely dorp uit richting de bauxiet weg. Het was een eind rijden en het is echt niet comfortabel, het gaat op en neer en allemaal hoeken en gaten maar dit is de enigste weg om het binnenland in te komen. Om 10.30 hadden we een sanitaire stop, nou ja ergens in de boes maar onderweg kom je verder niks tegen waar je naar het toilet kunt. We gingen de weg weer vervolgen en uiteindelijk kwamen we om 13.00 aan in Atjoni waar het korjaal al op ons stond te wachten. Het korjaal werd ingeladen en wij konden naar het toilet en daarna gingen we eten.
Eenmaal alles in de boot vervolgden we onze weg. We voeren langs verschillende dorpjes, waar bewoners langs de kant van de rivier bezig zijn met de was en het vangen van vis. Kinderen liggen heerlijk te zwemmen. Het was een prachtige omgeving we voeren langs schitterende stroomversnellingen het was prachtig om te zien hoe de bootman erdoor heen voer. Het was een lange tocht van 3 uur maar het was de moeite waard.
Om 17.00u kwamen we aan in Ping Ping. De mensen waren erg nieuwsgierig en kwamen direct op ons af. Mensen lopen hier half gekleed en de kinderen lopen naakt rond. Het maakt allemaal niet uit. De vrouwen lopen met spullen op hen hoofd en iedereen is bereid ons te helpen met het sjouwen van onze spullen. Eenmaal aangekomen hebben we kennis gemaakt met de mensen die in Ping Ping wonen. De kinderen kwamen allemaal naar ons toe en waren erg nieuwsgierig. Maar het duurde maar even en toen hadden we ons hele huis vol kinderen. Het was erg primitief. Er was een wc aanwezig voor de gasten dus niet eens voor de bewoners zelf. De wc was een eindje lopen dus het nodige deden we in de boes, waar we ons eigen plekje hadden gecreëerd. Telefoneren kan we alleen als je digi cel hebt want alleen die hebben bereik. Er is licht van 19 tot 23 uur en dan gaat alles uit. Heel mooi om te zien hoe de mensen hier kunnen leven. Nadat alles was uitgeladen zijn we naar de rivier gegaan om te gaan zwemmen. Het water was heerlijk en iedereen genoot. Toen we terug kwamen, waren alle kinderen weer aanwezig en zaten gezellig te kaarten bij ons in huis. Tegen 21u kwam het eten en gingen de kinderen weg. Het hele weekend is Humbert met ons mee. Hij is de kok en verzorgd het eten. Het is allemaal fijn in orde. Overal wordt voor geregeld en overal staan ze voor ons klaar. De bedden werden voor ons opgemaakt. Ik slaap met Nicolet in een bed en Martha en Marja slapen op een kamer. Tegen 22u gingen Nicolet en ik naar de rivier om te gaan kijken en later kwamen Babs en Chapeau nog langs. Later gingen Nicolet en ik terug. Nicolet kreeg telefoon en stond in de bosjes, maar ik zag daar een licht gevend beest en scheen er op met mijn zaklantaarn. Nicolet schrok daar ontzettend van en vloog snel de bosjes weer uit. Dit was echt een grappig gezicht maar we hebben wel gelachen. We zijn langs onze plaatselijke toiletten gegaan en zijn toen maar ons bed ingedoken. Nou die sliepen ontzetten beroerd. De matrassen sliepen door en de kussens waren kei hard.

11/10
Vanmorgen al weer vroeg op. We zijn naar de rivier gegaan om ons te baden. Ze kennen hier geen douche dus baden wordt in de rivier gedaan. Mooi om dit allemaal mee te maken en mee te doen met hun gewoonten.
Toen we terug kwamen van de rivier, stond het ontbijt al klaar. Het ontbijt bestond uit; pannenkoeken, eieren en brood. Geweldig hoe goed het voor ons geregeld is.
Om 9.30 gingen we met z’n allen het bos in. We gingen een wandeling maken van 3 uur. In het bos werd ons veel verteld over de boom soorten en over de dieren die we tegen kunnen komen. Chapeau maakte een brug van 2 boom stammen, zodat we over het water konden gaan. Na een lange maar mooie boswandeling gingen we zwemmen bij prachtige stroomversnellingen. Het leek wel een bubbelbad, heerlijk zo tussen de stroomversnellingen liggen zwemmen en veel foto’s genomen. Hier hebben we ons enorm vermaakt, daarna zijn we terug gelopen. Toen we terug kwamen gingen we naar de overkant waar we zijn gaan kijken naar het toekomstige ressort wat Chapeau daar op gaat zetten. Ze zijn bezig geweest met de eetzaal en de wc was bijna klaar. Er komen daar hutjes waar de toeristen kunnen overnachten. Helaas ging het niet zo als gepland maar het had klaar moeten zijn. Deze week komen er mannen uit Paramaribo die het zullen hervatten. We hebben hier onze maaltijd genuttigd en zijn we gaan splitsen. Babs en Nicolet wilden gaan zwemmen en Martha, Marja en ik zijn in de hangmat gaan liggen. Hier hebben we ook heerlijk liggen genieten en hebben veel gelachen. Een gezellige boel zo met z’n allen. Marja wilde doen wie het eerste sliep nou ik zei dat is een goed idee en Martha en ik wisten al wie dat zou zijn. We hebben een tijd liggen kletsen en het duurde maar even toen hoorden we al gesnurk. We lagen in een deuk om Marja, maar verder hebben wij niet geslapen maar wel uitgerust.
Toen we terug gingen zijn we de rivier nog even in geweest om af te koelen. We hebben gegeten en ons klaar gemaakt om kaaimannen te gaan spotten. We gingen met de korjaal het water op en zijn met de zaklantarens gaan kijken. We hebben niet veel gezien alleen een paar oranje ogen. Dit was wel jammer maar het was wel gezellig zo met z’n allen in de korjaal.
Bij terugkomst gingen we in bed het was inmiddels al 22u geweest. Nicolet en Babs gingen nog even langs de rivier.

12/10
Vanmorgen gingen we vroeg op, eerst even baden in de rivier en toen ontbijten. Na het ontbijt gingen we met de korjaal naar de schitterende stroomversnellingen Tapawatra sula waar we lekker konden zwemmen en genieten van een massagebad. Dit was heel wat anders dan de stroomversnellingen die we eerder hadden gezien. Deze waren veel groter en mooier. Ook hier hebben we veel foto’s gemaakt. Op de terugweg brachten we een bezoek aan het gezondheidscentrum van Djoemoe, die een centrale medische post is voor de omgeving. Het was mooi om te zien hoe klein het hier is maar wel goed opgezet. In 2006 is daar een grote overstroming geweest waardoor bijna alles onder water stond. Ze waren bezig om de laatste dingen weer op te zetten en te verbouwen.
Toen we terug gingen, kwamen we langs Semoisi waar we kennis hebben gemaakt met een plaatselijke lagere school waar de kinderen van de dorpen Ping Ping, Semoisi en Daume hun opleiding volgen. Hier komen 285 kinderen. Een aantal klassen moeten een klas delen waardoor er soms 50 leerlingen in een klas zitten. Omdat er ruimte gebrek is kunnen ze de kinderen tijdelijk geen andere lokalen bieden. Waarschijnlijk komt er wel een lokaal bij, zodat ze de klassen kunnen gaan splitsen.
De terug weg gingen we lopen. We liepen door het dorp Semoisi en Daume. We moesten eerst klimmen, maar daarna moesten we wel een hele steile Weg terug. Babs en Nicolet waren al beneden, om te zien hoe wij naar beneden zouden komen, nou het viel mij tegen hoe snel het ging.
Bij terugkomst gingen we eten. En na het eten hadden we een dansavond. De vrouwen en meisjes dansen als er iemand overleden is. Dit is een traditie, maar omdat wij hier waren, zijn ze gevraagd om voor ons te komen dansen, de liederen die ze al hadden gemaakt konden ze dan nu ten gehore brengen. Het was heel mooi om te zien. Ze klappen eerst tot dat ze in de maat zijn, en dan zoeken ze mensen uit het publiek en dat waren wij. Dus om de beurt werden wij uitgenodigd om te komen dansen. Het was onwijs gezellig, veel geklapt en gedanst en genoten van gezang.

Na het dansen gingen we terug naar ons huisje. Nicolet en Babs gingen naar de rivier en Martha, Marja en ik bleven thuis. We hebben zo ontzettend gelachen. Martha was haar tanden aan het poetsen met een elektrische tandenborstel en dat had Marja niet door, dus ze zat om Martha heen te slaan omdat ze dacht dat er een mug was. Nou dat was dus de tandenborstel we lagen in een deuk dat was een komisch gezicht zo als Marja om haar heen sloeg. Snel nog even naar ons plaatselijke toiletten en slapen.

13/10
Vanmorgen gingen we vroeg op om ons te baden en te ontbijten. Ons laatste ontbijt hier op Ping Ping. En ons laatste dagje hier. We hebben de boel weer opgeruimd en de schoonmaaksters kwamen om alles weer schoon te maken. Toen we alles bij elkaar hadden, hebben we de mensen gedag gezegd en zijn we naar de boot gegaan om alles in te laden. De tocht duurde korter dan de heen weg, omdat we nu de stroming mee hadden. Onderweg kwamen we kaaimannen tegen. Deze lagen zo nu en dan op het water waardoor wij ze heel mooi konden zien. We hebben weer genoten van het uitzicht wat we hadden op het water. Al die vrouwen die de was doen en staan te vissen, en de kinderen die genieten van het water. Een prachtig gezicht. Na een lange tocht van iets meer dan 2 uur, kwamen we weer aan op Atjoni, waar we de middag maaltijd hebben genuttigd en waar we even naar het toilet konden gaan.
Daar begon de lange weg terug over de bauxiet weg. Een hele akelige weg met veel obstakels en waar de Chinezen bezig zijn met voorbereidingen omdat ze in Januari willen beginnen met asfalteren. Onderweg gingen we eruit om naar het toilet te kunnen en om te tanken. Toen we weer terug kwamen in Lelydorp, is alles weer uitgeladen en heb ik een taxi gebeld om me terug te brengen naar Paramaribo. Thuis gekomen heb ik de was gedaan, er lag weer een hele hoop.
Ik heb vanavond nog een hele poos bij Ellie en Laura gezeten. Ze nodigden mij uit om te komen eten. Ook Maaike een vriendin kwam eten. Eindelijk weer eens gebakken aardappelen na al dat rijst van het hele weekend. Het was erg leuk en we heb ben gezellig wat zitten praten.
Rond 22u ben ik naar boven gegaan en ben ik bezig geweest met de foto’s, maar helaas was mijn stick vol en konden niet alle foto’s geplaatst worden. Morgen de andere sticks maar opruimen en dan heb ik weer wat plek.
Chapeau heeft een site waar ook foto’s op komen te staan die het weekend zijn gemaakt. De site is www.jungleressortchapeau.nl misschien leuk om ook daar eens te gaan kijken. Het kan even duren voordat de foto’s daar worden geplaatst omdat het via via moet, maar over 2 a 3 weken zijn ze te zien.

14/10
Vanmorgen was het weer tijd om naar het werk te gaan, eerlijk gezegd had ik er niet veel zin aan. Het is altijd hetzelfde en wij zijn degenen die constant naar beneden moeten om het een en ander te brengen en te halen. Op een gegeven moment had Saskia er genoeg van en die heeft er wat van gezegd. Toen was die collega even stil, want ja dat had ze niet verwacht dat er wat van gezegd werd. Nou ze heeft wel een andere collega gestuurd omdat ze zelf te lui was om te gaan. Verder was het rustig. We hadden 3 nieuwe opnames en ik ben bezig geweest met een opdracht. Dat schiet nu al aardig op ik heb 2 volledig afgerond en moeten afgetekend worden.
Ik ben met een bezig en is bijna af en morgen ga ik weer met een bezig dan heb ik 4 klaar van de 8 dus hopelijk kan ik de laatste 6 weken zonder opdrachten mijn stage afronden. Een fijn gevoel dan is er geen stress over al die opdrachten dat ze wel op tijd afkomen.
Na werktijd snel even naar het internetcafé geweest om mijn mail te checken. Toen ik thuis was heb ik me snel omgekleed en ben ik mijn fiets gaan verlengen. Ik heb een fiets gehuurd voor 100 srd per maand. Deze kan ik gebruiken zolang ik hier ben en dit moet elke maand verlengd worden. Eigenlijk had ik het in een rit kunnen doen, want het zat vlakbij het internetcafe, maar ja ik wist niet waar dat ding stond en aangezien ik alles tegenkom maar niets onthoud wordt het voor mij wel eens moeilijk om alles weer terug te vinden. Maar gelukkig was het op de weg die ik regelmatig fiets. Dus lag het mooi op route maar ik moest wel weer hiervoor de deur uit. Goed voor de conditie denk ik dan. En aangezien ik al een mooi aantal kilo’s kwijt ben is dat wel goed voor mij.

Vanavond weer naar salsa geweest, dit was wel weer even mooi even al het luie zweet eruit en lekker actief bezig zijn. Alleen is de leraar niet zo leuk en dat is erg jammer dat zorgt er wel voor dat de lessen minder boeiend zijn.

Na de salsa weer het hele verslag getypt en alle foto’s bekeken. Nu moet ik maar eens naar bed gaan het is inmiddels al 22.30.

15/10
Vanmorgen al weer vroeg op de fiets. Ik was al voor 7 uur op het werk maar de overdracht was al begonnen, het lijkt alsof ze steeds vroeger beginnen met overdragen, zodat we de helft missen. Vanmorgen ben ik begonnen met baden. Ik had 2 kinderen op die zaal. We waren rond 8 uur al klaar met baden en dat betekend dat er dan ook niets meer te doen is. Dus eigenlijk zat ik me weer te vervelen. Ik ben met een kindje gaan zitten en die heb ik eten gegeven. Om 10 uur werd mij gezegd dat ik om half 12 bij de echo moest zijn, maar ik had een afspraak met Mw. Etnel dus kon ik dat niet doen. Maar ze hadden nog wel een andere patiënt en die moest direct mee. Nou het was 10 uur en ik ben gelijk gegaan. ten eerste duurde het een eeuwigheid voor ik naar binnen kon met die kleine, en daarna moest ze ook nog voor Thorax en dat duurde nog langer. De foto’s waren niet goed genomen en moesten dus nog een keer. En al met al ben ik een uur weg geweest. Ik was net op tijd voor mijn afspraak.

Ik heb tijdens het gesprek aangegeven dat ik niet uit de voeten kan met mijn verpleegtechnische handelingen en dat ik eigenlijk op het verzorgende niveau blijf hangen. Ik heb aangegeven dat ik liever naar een andere afdeling zou gaan waar ik wel met mijn handelingen kan beginnen. Ik ben er tenslotte voor verpleging en wil ik me daar ook in verdiepen. Nou het was geen probleem, ik begin per 1 november op de vrouwen intern. Hier verblijf ik dan 6 weken en dan ga ik naar de chirurgie. Hopelijk heb ik het hier beter naar mijn zin en kan ik op verpleegkundig niveau gaan werken. Ook mijn vakantie is gepland. Daar kijk ik nu al naar uit. De dagen zijn erg lang en vliegen niet voorbij. Nog een dag werken en dan is het weer weekend. Maandag zijn we ook vrij omdat er dan een feest is voor de Chinezen.

Vanmiddag even naar de mall geweest. Ik heb voor de verandering maar eens aardappelschijven gehaald. De rijst smaakte me niet en ik heb vanmorgen ook weinig gegeten. Het hangt me echt de keel uit. Inmiddels ben ik al 5 kilo kwijt, daar ben ik wel weer blij mee.
Voor vanavond heb ik niks op de planning dus ik denk dat ik maar even een kaart ga maken.




  • 17 Oktober 2008 - 09:20

    Roelina:

    Hey

    Lees wel dat jullie een mooi weekend hebben gehad op pingping, en weer eens aardappelen!!!

    Van weekend moet de boys bekeren tegen belsum.

    en heerenveen speelt de 3ste tegen ac Milan thuis:d

    ik mis je wel hoor, niks aan zo vreemd dat je zover weg bent.

    Gr Roelina

  • 17 Oktober 2008 - 14:13

    Gjillie:

    hoi tjikje je hoeft je daar niet te vervelen lees ik wel en beleeft genoeg wel leuk zo wat van jou te lezen nou hier in harkema is het wel goed mijn moeder lig in het ziekenhuis maar dat zal je wel hebben gehoort het gaat wel aardig goed met haar juo vader en moeder gaan vanavond even heen zo kon ik even thuis blijven voor de verandering nuo met de geitjes gaat het heel goed ze groeien als kool en spelen mooie met de oude geit en slapen zelfs al bij elkaar het zijn echte deugnietjes ze hebben een heel pak hooie van de bovenste plank gepakt en op gegeten ik dacht al waar is dat hooi allemaal gebleven maar nu heb ik het door de deugnietjes hebben het lekker op gepeuseld ha ha wel leuk nou ik hou eerst maar weer op moest jou de groetjes even doen van jou buurtjes en groetjes van ons tot schrijfs

  • 17 Oktober 2008 - 17:53

    Sytske:

    heey meid..

    Hier eindelijk een leuk bericht van je nichtje:P
    Heb je het daar wat naar je zin??...
    en trauwens werkt de skype wat??
    Mijn moeder en tante durkje komen ook bijna jouw kant op.. ik ben benieuwd.. Heb je ook al veel foto's gemaakt..??

    mn moeke was gewoon ff bang voor de prikken... whahah:P

    veel plezier.. ik zal gauw weer even een bericht 8ter laten.

    groetjes

  • 19 Oktober 2008 - 09:18

    Tante Sita:

    Hoi Tijkje,

    Jeeh wat een lange verhalen zeg zit hier zo tijden achter de pc te lezen,maar wel mooi allemaal.Nou oant sjen en de groetenis,hast mien kaartsje al krygen?

  • 19 Oktober 2008 - 15:15

    Mem:

    ben nieuwsgierig naar het afgelopen weekend heb via de foon al veel gehoord maar vind het ook leuk om alles nog eens na te lezen nog 3 wk dan komen wij kijken hoe jij daar woont en leeft hebben er zin in alles is geregeld ook reisvisum dus de reis kan beginnen gr aan de rest liefs van ons allemaal

  • 19 Oktober 2008 - 16:44

    Beppe Trijntje:

    ik ben in surhuisterveen
    even gelezen wat je zoal doet

    volgens mij pierewaaien jullie maar wat ha ha ha
    kaartje is onderweg !
    groetjes en een dikke tut van beppe en van tante tiet die dit geschreven heeft.doei doei

  • 20 Oktober 2008 - 19:30

    Jelske:

    Hey zus,

    Aan de verhalen te lezen beleven jullie nogal wat. Er is daar veel te doen in Suriname zeker? Hier is alles prima. Moet deze week nog 2 stagedagen en dan een lekker lang weekend. Veel plezier in het warme piepiep.

    Liefs Jelske...

  • 21 Oktober 2008 - 18:53

    Marianne:

    heey Tijkje

    gaat daar allemaal erruug leuk!!super, wat je daar allemaal beleefd!
    hier is t maar een saaie boel en HERFST!!brr....

    veel plezier en weinig (hard)werken! zo moet het !!

    heel veel plezier, maak er wat van!!doei!!

    groet'n van Geart, Marianne , Roxy, Romy Levi en Demi

  • 22 Oktober 2008 - 14:02

    Gepke:

    Hey Tijkje

    Wat geweldig te lezen hoe het met jullie daar gaat.
    Wat is de wereld dan klein. Zo te lezen beleven jullie daar heel wat en zijn de dagen volgens mij gauw om.
    Dus de rijst komt je de oren uit? hebben ze daar geen boerenkool met spek???
    Ik wens je heel veel succes verder met je stage daar in het verre Suriname.

    Groetjes van Gepke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tijkje

In september ga ik voor 20 weken stage lopen in Suriname. Ik heb hier voor gekozen, om zo ervaringen op te doen in het buitenland. Het lijkt mij een geweldige kans om mij hier verder te ontwikkelen als beginnend verpleegkundige. Ik hoopmet deze site mijn vrienden en familie op de hoogte te houden van mijn ontwikkeling in het verre Suriname.

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 20001

Voorgaande reizen:

04 September 2008 - 13 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: